Diesel verkoopt weer beter


Augustus was topmaand voor autoverkoop

Ongekende piek inschrijvingen nieuwe auto’s

 Remonte van dieselwagens

In augustus 2017 werden er 35.517 nieuwe voertuigen ingeschreven.

In augustus 2018 steeg dit abnormaal hoog naar 54.437 ingeschreven voertuigen.

Alles heeft te maken met de nieuwe homologatiemethode voor de berekening van het brandstofverbruik.

De vorige berekenmethode de NEDC procedure begon in de 70-er jaren en duurde tot eind augustus dit jaar .

Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuwe auto’s beantwoorden aan de nieuwe WLTP norm die rekening houdt met een realistische uitstoot op de weg.

Een groot deel van de nieuwe wagens schreef men verleden maand augustus nog in volgens de oude NEDC normen, die verkoopt men nadien als tweedehands.

In de wereld noemt men zoiets “een oplossing à la Belge”.

Op jaarbasis zien we niettegenstaande de fors gestegen verkoop, een beduidende achteruitgang voor de elektrische Tesla met — 24,18 %.

Daarentegen kent het merk Jeep een geweldige verkoopstijging van + 135,76 %.

Diesel en benzine

Er is een wezenlijk verschil in uitstoot van uitlaatgassen tussen benzine- en dieselwagens.

Diesel motoren stoten minder CO ² of broeikasgassen uit dan benzinemotoren, CO ² of broeikasgas is niet giftig.

De Europese Commissie wil nu vooral de uitstoot van CO ² naar beneden halen en dan wint terug de diesel terrein.

Maar dieselmotoren die functioneren met hogere motortemperatuur, stoten meer NOx of stikstofoxide uit dan benzinemotoren.

NOx of Stikstofoxide is gevaarlijk omdat het langs de longen opgenomen,  hart- en vaatziekten veroorzaakt.

Er is wel een oplossing voor dieselmotoren die erin bestaat NOx aanzienlijk te reduceren.

Door middel van het inspuiten van ammoniak ook AdBlue genoemd in de SCR katalysator, wordt NOx omgezet in stikstof en water.

De lucht die we inademen bestaat voor meer dan 78 % uit stikstof.

Dieselmotoren hoeven dus niet te verdwijnen, maar verfijnen is vereist .

Scanning van de nummerplaat duidt het motortype aan en de Euro norm

Steden bannen oudere wagentypes, maar zien klanten en middenstand verdwijnen.

Meer benzinewagens is meer kans op brand, veel benzinewagens branden botsingen.

Een dieselwagen is zuiniger en verbruikt minder brandstof dan een benzinewagen.

De verkoop van milieuvriendelijkere dieselwagens stijgt al enkele maanden na alarmerende berichten over fijn stof.

Hoe zit dat nu met die euronormen ?

Euro normen

Het inschrijvingsbewijs toont aan om welke Euro norm het gaat, van Euro 1 tot Euro 6.

Tussen de Euro 6 normen onderling is er een groot verschil.

Op 1 september 2015 werd de nieuwe norm Euro 6b verplicht voor de wagens.

Voor benzine was dit een toegelaten NOx waarde van 60 mg per kilometer, bij diesel 80 mg per km, maar dan wel gemeten volgens de oude NEDC norm die nu werd afgeschaft.

In werkelijkheid stoten bepaalde dieselmotoren meer dan 400 mg NOx per km uit.

Vanaf 1 september 2017 werden Euro 6c en Euro 6d-TEMP van kracht.

Volgens de nieuwe WLTP norm (Worldwide Testing Procedure) die inging op 1 september 2018,  is een maximale uitstoot van 80 mg/km NOx toegelaten .

In realiteit op de weg  en volgens de RDE (Real Driving Emissions) is dit 168 NOx voor dieselwagens en 126 mg/km voor benzinewagens.

Op 1 september 2019 wordt veralgemeend en verplicht de Euro 6d-TEMP (of Temporarily) van toepassing .

De uiteindelijke norm is Euro 6d vanaf 1 januari 2020 en verplicht vanaf 1 januari 2021.

De werkelijke RDE uitstoot aan NOx voor diesel mag nog maximum 120 mg/km bedragen, voor benzinemotoren is dit 90 mg/km.

Er zijn nu al nieuwe dieselwagens die beantwoorden aan de Euro 6d norm.