‘Tes in de sjakosse’: Minionderneming OLVC Campus Centrum Zottegem van start

Vorige week pakte het Onze-Lieve-Vrouwcollege Campus Centrum in Zottegem uit met de nieuwe minionderneming: Feel Goodie. 16 laatstejaars in de handelsrichtingen tso werken een jaar lang samen en verkopen herbruikbare draagtassen vol streekeigen lekkers.

Foto’s met dank aan  Danny de Meyer Photography 2018

De naam Feel Goodie komt van een woordspeling: enerzijds gaat het over de visie om minder plastic verpakkingen te gebruiken; anderzijds wordt gekozen voor draagtassen vol goodies waar je een good gevoel van kan krijgen. De eerste tassen zijn bedrukt met een heerlijke, Zottegemse slogan: Tes es in de sjakosse. Meteen een schot in de roos. De eerste lading gaat vlot van de hand.

Lekkers

“Onze streekproducten halen we bij lokale leveranciers, zoals de Borsbeekse speculoos, koffie van Likowi en snoep en chocolade van Bogaert-Desmet. Aangepast aan het seizoen zal ons assortiment van streekproducten veranderen. Later op het jaar zijn we te vinden op verschillende verkoopmomenten: de oudleerlingenavond in november, de kerstmarkt, het eetfestijn van onze school in het voorjaar, de open dag, enzovoort. De precieze data zult u kunnen nalezen op onze website en Facebookpagina,” klinkt het bij Feel Goodie.
Binnenkort wordt de website www.feelgoodie.be gelanceerd, waar de producten te koop zijn.

Feel Goodie heeft beslist een deel van de winst op het einde van het schooljaar te schenken aan hun goede doel bioboerderij De Kollebloem in Sint-Lievens-Esse.

Bij de eerste algemene vergadering van Feel Goodie kwamen er 60 aandeelhouders luisteren naar de voorstelling en toekomstplannen van de minionderneming Feel Goodie.

Vlajo

Miniondernemingen laten leerlingen van de derde graad kennismaken met ondernemerschap. Ze beheren hun Vlajo minionderneming volgens de regels van de kunst: van brainstormen naar missie en doelen,   marktonderzoek doen en het productaanbod bepalen, startkapitaal verzamelen, je eigen businessplan uitschrijven, verkoopmomenten organiseren, aandeelhoudersvergaderingen organiseren en zo meer. De nadruk ligt op het doen: eerst denken en dan effectief doen.