Bewoners willen Mopal uit Idegem weg: ‘Verschillende overtredingen werden bij politie en stadsbestuur gemeld, maar nooit ernstig genomen.’

Idegem. Het palletverwerkend bedrijf Foresco sort & repair in Idegem – in de volksmond beter gekend als Mopal – heeft een nieuwe omgevingsvergunning voor 15 jaar aangevraagd. Al jaren denderen er zware vrachtwagens door het centrum van Idegem. Een deel van de inwoners heeft er de buik van vol en vraagt een herlokalisatie van het bedrijf. Intussen loopt er een petitie. Milieufront Omer Wattez tekent bezwaar aan. ‘Verschillende overtredingen werden bij de politie, de dienst Stedenbouw en het schepencollege gemeld. Geen enkele melding werd ernstig genomen’, aldus Jens Rottiers

Al jaren rijden zware vrachtwagens door de veel te smalle straten van Idegem. Dit leidt volgens heel wat inwoners van de kleine gemeente aan de Dender tot veel overlast, verkeershinder en gevaarlijke situaties. Zo rijden de logge vrachtwagens over voetpaden, passeren ze langs de basisschool de Dolfijne School en slalommen ze tussen de geparkeerde wagens door. De vrachtwagens rijden te hard én zorgen voor geluids- en trillingsoverlast in de huizen. ‘Dit bedrijf hoort op een KMO-zone thuis’, klinkt het.

Briefschrijvers en petitie

Een vrachtwagenchauffeur overnacht in de dorpskern.

‘Geen enkele vrachtwagen kan de firma bereiken of verlaten zonder zware verkeersovertredingen te maken in de straten van Idegem: rijden op het voetpad, op de linkerrijbaan, over de witte lijnen… Regelmatig zijn er in het weekend overnachtingen ter hoogte van het bedrijf aan de Dender zonder dat er sanitair is. De chauffeurs doen dan maar hun behoefte in de aanpalende weiden met de nodige overlast tot gevolg’, schreven inwoners van Idegem in een brief aan de stad Geraardsbergen. Al van 5 uur ’s morgens razen zware vrachtwagens door Idegem, wat het onmogelijk maakt om te slapen. ‘De impact op welzijn en gezondheid weegt zwaar’, laat een bewoner weten. ‘Nu en dan wordt er ook een spiegel van een wagen afgereden.’

Bovendien werden de pallets met een beschermende rode vloeistof bespoten en vervolgens buiten in open lucht gezet. Bewoners vroegen tevergeefs aan de stad Geraardsbergen of deze producten niet schadelijk zijn voor de gezondheid van de omwonenden of voor het milieu en of deze activiteit wel vergund is.

Intussen loopt er een petitie met de duidelijke vraag om het bedrijf uit Idegem te laten vertrekken. Al 130 mensen tekenden deze oproep. De organisatoren van de petitie schreven ook tevergeefs een brief naar het stadsbestuur met de vraag voor ‘een uitdovingsbeleid op korte termijn voor de huidige ligging van het bedrijf’.

‘In 2016 werd aan de dorpsraad verzekerd dat dit bedrijf zich voor een korte periode aan het sas ging vestigen, mét de belofte van beperkt vrachtwagenverkeer (5 vrachtwagens per week) door de dorpskern. Negen jaar later, stellen wij vast dat deze belofte steeds opnieuw wordt verbroken en dat er een dertigtal grote vrachtwagens per dag door de dorpskern rijden. Tot onze grote verbazing is het de bedoeling van het stadsbestuur Geraardsbergen om een vergunning voor een lange termijn te verlengen’, stond in de brief te lezen.

Milieufront Omer Wattez en Jens Rottiers
Ook het Milieufront Omer Wattez tekent bezwaar aan tegen het verlenen van de aangevraagde omgevingsvergunning voor Foresco sort & repair. ‘Een deel van de aanvraag is gelegen in natuurgebied en in het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) en is strijdig met het stedenbouwkundig voorschrift voor natuurgebied en met de decretale doelstellingen voor het VEN’, aldus het milieufront. Ook werd volgens de milieuorganisatie het terrein zonder vergunning opgehoogd en keerwanden geplaatst aan de zijde van de Dender.

Bovendien ligt het bedrijf in de overstromingsgevoelige Dendervallei. ‘In de voorliggende vergunningsaanvraag is geen compensatie voorzien voor de ruimte voor het watersysteem die verloren gaat door het aangevraagde in vergelijking met de toestand zonder de inrichting’, stelt Milieufront Omer Wattez vast. Op het terrein zijn er verschillende brandstoftanks aanwezig die bij een zware overstroming kunnen lekken en zo milieuschade kunnen aanrichten.

Gebrek aan handhaving
Jens Rottiers (UP) merkt op dat er een nieuwe visie over het Sas in Idegem werd ontwikkeld: ‘Er zou meer groen en recreatie komen. Gaan we dit aanleggen recht tegenover een bedrijf met grote industriële bedrijvigheid? Wat ons betreft, is dat totaal incoherent.’

‘Verschillende overtredingen werden bij de politie, de dienst Stedenbouw en het Schepencollege gemeld. Geen enkele melding werd ernstig genomen. Het ontbreekt andermaal aan handhaving door de stadsdiensten.’ Het onvoorwaardelijk verlengen van de omgevingsvergunning voor 15 jaar is volgens UP een slecht signaal. Jens Rottiers vraagt met aandrang om het bedrijf binnen Geraardsbergen te herlokaliseren.

Stadsbestuur reageert
‘De aangehaalde bezwaren zullen worden behandeld bij de beoordeling van de aanvraag. Er worden momenteel nog adviezen ingewonnen bij hogere overheden zoals het Departement Omgeving en het Agentschap Natuur en Bos. De uiterste beslissingsdatum over het dossier Mopal is 7 april 2025’, laat schepen De Prez in een korte reactie weten.

Foresco sort & repair wenst niet te reageren. We vroegen ook een reactie aan de politie van Geraardsbergen/Lierde maar die gaf niet thuis.

Julien Borremans