Geraardsbergen – De heropbouw van de brug en stuw in Idegem belooft uit te monden in een mobiliteitsknoop. Wat een moderniseringsproject moest worden, dreigt volgens oppositiepartij UP (Uitgesproken Politiek) uit te draaien op een logistieke nachtmerrie voor landbouwverkeer. Ondanks de voorgestelde breedte van zeven meter voor de nieuwe brug, blijkt in werkelijkheid slechts drie meter rijweg beschikbaar te blijven – minder dan de huidige situatie. De reden: verhoogde fiets- en voetpaden.
“De voorgestelde nieuwe brug zal een breedte hebben van 7 meter, wat breder is dan de huidige situatie. Door verhoogde fiets- en voetpaden blijft er slechts 3 meter rijweg over. Dat is zelfs smaller dan wat er vandaag ligt. Dat maakt de brug onbruikbaar,” stelt gemeenteraadslid Jens Rottiers (UP).
Landbouwverkeer rijdt zich vast
De geplande brug zou breder moeten zijn dan de huidige, maar door de verhoogde paden wordt de beschikbare rijweg net versmald. Volgens UP is dat problematisch voor landbouwvoertuigen, die breed en zwaar zijn. En met 90°-bochten aan weerszijden en geplande verkeerslichten wordt het traject een waar hindernissenparcours.
“Een brug die onze landbouwers uitsluit, dat kan niet de bedoeling zijn van publieke infrastructuur,” benadrukt raadslid Jonas Hanssens (UP).
Volgens UP is het opmerkelijk dat het college van burgemeester en schepenen reeds op 24 februari een advies formuleerde over dit dossier, zonder dat de gemeenteraad daar tijdig kennis van kon nemen. De notulen werden pas op 17 maart bezorgd, terwijl agendapunten ten laatste op 14 maart moesten worden ingediend.

“Dit is geen manier van werken,” stelt Jens Rottiers. “Beslissingen worden doorgedrukt zonder transparantie. Daarom vragen we expliciet dat het huidige advies wordt ingetrokken en herzien.”
Vier voorwaarden
De oppositie legt nu vier bindende voorwaarden op tafel die aan de vergunning toegevoegd moeten worden:
- Beperk de verhoogde voetgangerszones tot 1 meter aan beide zijden van de brug. Fietsers kunnen veilig gebruik maken van de rijweg, zoals ook elders het geval is.
- Verbreed de rijweg van 3 naar 5 meter, zodat kruisen mogelijk wordt zonder gevaar of schade.
- Garandeer vrije en veilige doorgang voor landbouwvoertuigen, zonder tonnagebeperking.
- Behoud de parkeerzone en voorzie in lage, zichtvriendelijke groenaanleg in de scherpe bocht voor maximale verkeersveiligheid.
“Deze eisen zijn eenvoudig, kostenneutraal en dienen élke weggebruiker: automobilist, fietser, voetganger én landbouwer,” aldus UP.
Tijdens de voorstelling van het bestuursakkoord verklaarde burgemeester Fernand Van Trimpont een “bruggenbouwer voor elke Geraardsbergenaar” te willen zijn – ook naar de oppositie toe.. “Wat is er symbolischer dan net dit dossier, waar letterlijk een brug gebouwd wordt? Laat deze beslissing geen gemiste kans worden om die woorden in daden om te zetten,” stelt Jonas Hanssens.
Advies tegen landbouwverkeer?
In het officiële advies van de stad Geraardsbergen staat letterlijk dat de leefbaarheid van de dorpskern van Idegem centraal moet staan, “wat betekent dat zwaar doorgaand verkeer geen plaats heeft in en door het centrum.” “Dat is toch wel heel eigenaardig, want jarenlang denderen zware vrachtwagens door de dorpskern van Idegem voor Mopal (Foresco) zonder dat er een haan naar kraait.”
Concreet betekent dit dat landbouwvoertuigen breder dan 3 meter verplicht zullen moeten omrijden. Dat standpunt staat haaks op de realiteit van het plattelandsleven in Idegem en omstreken, stelt UP. “De foto’s laten duidelijk zien dat dit onbegonnen werk is. Landbouwvoertuigen ondervinden heel veel hinder in de Ganze-, de Botermelk- en de Onkerzelestraat, zeker als er veel verkeer is.”
“Als dit advies niet wordt aangepast, bouwt men een brug die de eigen landbouwers buitensluit. Dat is niet leefbaar beleid, dat is weggestuurd worden uit je eigen dorp,” besluit Rottiers.
“De gemeenteraad beslist binnenkort of het huidige ontwerp blijft zoals het is, of bijgestuurd wordt. Eén ding is zeker: wie straks de brug over moet, rekent op een doorgang die niet alleen symbolisch, maar vooral praktisch begaanbaar is.”
Julien Borremans
Vernieuwing sluis en stuw Idegem en de herinrichting plein Ankerstraat in 2025 klaar