Containerpark te klein en niet ideaal gelegen. Een andere bestemming wordt overwogen.

Ergernis over organisatie en bereikbaarheid containerpark groeit.


Files aan het containerpark (foto Facebook).


Geraardsbergen. De organisatie van het containerpark leidt bij de bewoners van de Oudenbergstad tot de nodige commotie. ‘De weegbrug is ingekort tot 8 meter, waardoor een aantal wagens met aanhangwagen te lang zijn en rechtsomkeer moet maken. De openingsuren zijn niet aan de noden en wensen van de cli ënten aangepast.’ De toegang tot het park leidt soms tot gevaarlijke situaties. Schepen Martine Duwyn (Open Vld) reageert. Een herbestemming van het containerpark wordt onderzocht.

Gevaarlijk en chaotisch
Een inwoner van Geraardsbergen — naam en adres zijn op de redactie bekend — nam een dagje vrij om naar het containerpark te gaan. Eenmaal aan de Dagmoedstraat aangekomen, werd hij met een ellenlange file geconfronteerd. De man in kwestie: ‘De auto’s stonden voorbij de invoegstrook tot op straat. Probleem is dat de invoegstrook aan de andere kant van de ingang van het containerpark ligt. Je moet dus de straat dwars oversteken om binnen te rijden. De aanhangwagen staat dan voor een stuk op straat, wat tot gevaarlijke situaties leidt met het doorgaand verkeer. Deze week leidde dit tot chaotische en benarde situaties.’

De weegbrug is te kort
Dan blijkt dat de weegbrug is ingekort en dat de wagen met aanhangwagen van de bewuste bezoeker een paar centimeter te lang is. De Geraardsbergenaar kon rechtsomkeer maken.
Hij wijst er ook op dat het containerpark in de voormiddag en de vrijdag nooit open is.   De man vraagt een beter spreiding van de openingsuren, een betere toegankelijkheid van het containerpark en een weegbrug die lang genoeg is voor een gezinswagen met aanhangwagen.

Op Facebook regent het intussen reacties. Sommigen roepen op om voor alle containerparken dezelfde tarieven en principes van afval sorteren te hanteren. Sommigen vinden het containerpark ook te klein voor een stad zoals Geraardsbergen. Een aantal mensen steekt het ook niet onder stoelen of banken dat ze naar een andere containerpark gaan.

Martine Duwyn reageert.
Martine Duwyn: ‘ILvA beheert 15 recyclageparken in het volledige werkingsgebied. Het systeem van inzameling en sorteren, en de tarieven van die 15 recyclageparken zijn identiek, zodat alle gezinnen van de 15 aangesloten steden en gemeenten zelf kunnen kiezen welk recyclagepark ze bezoeken. Handig als de openingsuren in een ander park beter aansluiten bij die eigen keuze.’

Schepen Duwyn: ‘De openingsuren van alle parken vullen elkaar aan, zodat alle bezoekers — buiten op zondag — overal terecht kunnen. Reeds jaren geldt het reglement, op alle 15 ILvA recyclageparken, dat enkel voertuigen van maximaal 8 m en 7000 kg zijn toegelaten. Voor huishoudelijk afval is dit meer dan voldoende. Langere en/of zwaardere voertuigen beschadigen de infrastructuur op en rond de weegbruggen, wat in Geraardsbergen reeds het geval was.’

Containerpark van Geraardsbergen krijgt mogelijks een nieuwe bestemming.
Duwyn: ‘De meeste recyclageparken zijn vele jaren geleden door ILvA van de aangesloten stad of gemeente overgenomen. Niet elk recyclagepark is ideaal gelegen wat de verkeersdoorstroming betreft, of heeft ruimte in overvloed. Zeker als we weten dat er steeds meer recycleerbare fracties bijkomen en containers meer ruimte innemen. Daarom worden al onze recyclageparken de komende jaren aangepakt, zodat de infrastructuur verbeterd kan worden waar nodig en mogelijk. Momenteel loopt er een studie om ook het recyclagepark in Geraardsbergen te herlokaliseren, dit om een betere doorstroming te bekomen en meer bezoekers op kortere termijn vlot te bedienen.’

Julien Borremans