‘Trajectcontrole op de Groteweg (Overboelare) is een lapmiddel. De enige oplossing is een rondweg.’


Overboelare. Eerder deze week kondigde Stephan De Prez (Open Vld) aan dat er langsheen de Groteweg in Overboelare trajectcontrole komt. ‘De veiligheid van de omwonenden is heel belangrijk. Trajectcontrole is een grote stap in de richting van veiliger verkeer op de Groteweg.’ De dorpsraad van Nederboelare juicht deze beslissing toe, maar vraagt een uitbreiding van de trajectcontrole naar de Astridlaan. Voor Michel Dezutter van de dorpsraad Overboelare is dat maar ‘een goedkoop lapmiddel’. ‘De enige oplossing is de aanleg van een ring rond Overboelare, zoals de Rondweg in Brakel.’ Ook voor Armand Matthijs (Rebus) baart de berg een muis. ‘We pleiten al jaren voor veilige, vrij liggende voet- en fietspaden. Het wordt meer dan tijd dat het stadsbestuur haar verantwoordelijkheid opneemt.

De Beslissing van trajectcontrole langsheen de Groteweg wordt op beperkt gejuich onthaald. Voor de dorpsraad van Nederboelare vormt deze beslissing een stap in de goede richting, maar blijft het onvoldoende: ‘De aankondiging om trajectcontrole in te voeren langsheen de Groteweg komt niets te vroeg, is positief maar verre van voldoende.’ Sedert jaren ijvert de dorpsraad voor de uitvoering van zo’n noodzakelijke ingreep voor zowel de Groteweg als de Astridlaan, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. ‘De al te smalle Groteweg fungeert als trechter, terwijl o.a. de vrachtwagens volle gas over de Astridlaan sjezen.’ De dorpsraad van Nederboelare vraagt om deze trajectcontrole naar de Astridlaan uit te breiden.

Een ring rond Overboelare
Voor de dorpsraad van Overboelare zet dit initiatief weinig zoden aan de dijk. ‘Toen de plannen van de heraanleg van de Groteweg in Overboelare op een bewonersvergadering werden voorgesteld, hebben we toen reeds opgemerkt dat de voorziene rijvakken op de plannen te smal waren om vrachtwagens en bussen veilig door de bebouwde kom te loodsen’, geeft Michel Dezutter mee, die zelf jarenlang met reisbussen heeft rondgereden. ‘Dit werd toen weggelachten. We kregen de opmerking dat de vrachtwagens maar op het fietspad moesten rijden als ze elkaar kruisen.’

Voor Michel Dezutter zijn de fietspaden en de rijweg niet alleen te smal, op een groot stuk van het traject richting Lessen zijn er zelf geen voetpaden. ‘Trajectcontrole is maar een goedkoop lapmiddel. De enige oplossing is een ring rond Overboelare, zoals de Rondweg in Brakel, die dagelijks duizenden wagens uit het centrum houdt’, geeft Michel Dezutter nog mee.

‘Het stadsbestuur moet haar verantwoordelijkheid nemen.’
De verkeersoverlast op de N42 is al decennia een probleem. Voor Armand Matthijs — woordvoerder van Rebus — wordt het stilaan tijd dat het stadsbestuur eindelijk eens haar verantwoordelijkheid opneemt. ‘Enkel  voor het traject tussen de Kasteelstraat en de Kloosterstraat werden ernstige verbeteringen aangebracht. Veilige voet- en fietspaden zijn er amper of niet.’ Ook met het openbaar vervoer kan je je moeilijk in Overboelare verplaatsen. ‘Busverkeer is op een groot deel van de Groteweg niet voorzien en voor de trein is de halte in Overboelare geschrapt.’ Rebus pleit al jaren voor veilige, vrij liggende fiets- en voetpaden.

Julien Borremans