Minister Ben Weyts bezoekt Kunstacademie: ‘Het Deeltijds Kunstonderwijs is als maïzena. Het is gemeenschapsvormend.’

Geraardsbergen. Op zaterdag 3 februari zetten alle kunstacademies hun deuren wagenwijd open om hun bruisende werking te etaleren. De Kunstacademie van Geraardsbergen had het grote genoegen om Ben Weyts – minister van Onderwijs – over de vloer te krijgen. ‘Het Deeltijdskunstonderwijs is als maïzena. Het is gemeenschapsvormend.’

Gemeenschapsvormend
De Dag van de Academies is een groot feest waarbij de schijnwerpers worden gericht op de inspirerende creativiteit en artistieke prestaties in de academies voor deeltijds kunstonderwijs. Het is een feest voor alle academies, ze zijn dan ook de bodem waaruit de kunst kan gedijen. De Dag van de Academies stond in het teken van magie.

Ben Weyts – opgegroeid in Dworp – komt uit een kunstzinnige familie. Hij had niet zozeer aanleg voor muziek, eerder voor voetbal. ‘Ik schrik er niet van dat het Deeltijds Kunstonderwijs aan populariteit wint. Er zijn momenteel 240.000 Vlamingen die participeren aan Deeltijds Kunstonderwijs’, stelde minister Weyts. Al gaat het de laatste jaren wat minder door de Coronapandemie en de nasleep ervan. Weyts gaf toen extra subsidies voor de ondersteuning en de digitalisering van de werking.

Het Deeltijds Kunstonderwijs biedt degelijke opleidingen aan die leiden tot attesten en diploma’s met een marktwaarde. ‘We investeren niet alleen in kwaliteit, maar ook in gemeenschapsvorming. Door de toenemende diversiteit in culturele en religieuze achtergronden in het Deeltijds Kunstonderwijs is er meer nood aan binding. Door kunst, dans en muziek worden mensen met een grote diversiteit aan achtergronden samengebracht. Het Deeltijdskunstonderwijs is een investering in kwaliteit maar ook in gemeenschapsvorming, in het sociaal weefsel.’

‘We zijn er rotsvast van overtuigd dat door het investeren in het Deeltijds Kunstonderwijs we onze stad sociaal en economisch vooruit helpen’, liet Fernand Van Trimpont, schepen van Onderwijs, verstaan. ‘Een goed geschoolde bevolking is goed voor de samenleving, de bedrijven en de sociale participatie.’

Verbindende taal
Naast woord, beeld, muziek en dans kan je bij de Kunstacademie ook terecht in de afdeling circus, waar je kan leren jongleren, goochelen, met de éénwieler rijden… De Kunstacademie van Geraardsbergen telt ruim 2.000 cursisten.

‘Opvallend is dat de jongeren die in de Kunstacademie zitten, ook hun resultaten in het dagonderwijs zien verbeteren. Het Deeltijds Kunstonderwijs werkt aan het welbevinden, de sociale draagkracht, de integratie. Doorheen de grote diversiteit aan cursisten zorgt kunst voor de verbindende taal’, besloot schepen Van Trimpont.

Voor meer info: https://www.geraardsbergen.be/kunstacademie

Julien Borremans