Kunstwerk met succes gecensureerd door (ex) politicus van Vlaams Belang

Serviceclub Spectrum organiseerde vorig weekend een expo om haar vijfjarig bestaan te vieren. De vereniging heeft het nogal voor cultuur en stak dan ook een tentoonstelling in elkaar in de Art factory Hall met 20 hedendaagse kunstenaars die ook een band hebben met Ronse. Eén van de kunstenaars was de vrij bekende Karel Thienpont die ook reeds in Kunst en Zwalm tentoonstelde. Hij maakt voor Spectrum een groot schilderij, een textielwerk en twee ceramische potten. Deze potten maken deel uit de reeks This pot kills fascists, een knipoog naar de boodschap van Woody Guthrie, this machine kills fascists.

Op één van de potten schilderde Thienpont de naam dokter Tack, verwijzend naar een vooraanstaand (ex) lid van Vlaams Belang Ronse.

Tack zetelde voor Vlaams Belang vele jaren in het parlement
Even voor de vernissage vrijdagavond, nam voormalig Vlaams Belanger Erik Tack contact op met de serviceclub. Op de bewuste keramische pot prijkt immers ook de ‘Dokter Tack’, en in combinatie met de titel van het werk zette dat kwaad bloed bij de man.

De twee andere werken van Karel Thienpont.

Hij dreigde ermee  klacht in te dienen wegens laster. Spectrum heeft na overleg met hun leden en na juridisch advies besloten om in te gaan op zijn eis, en het werk uit de expo te halen.”

Voor alle duidelijkheid, de core business van Spectrum als serviceclub: focussen op kunst en cultuur.

In overleg met Karel Thienpont hebben we een compromis gevonden: zijn kunstwerk werd vervangen door een lege sokkel. Ook dat is een boodschap die kan tellen.”

Thienpont zelf onderstreept intussen dat zijn werk satirisch bedoeld is. “Ik heb dat in 2023 gemaakt, en had toen wel degelijk dokter Erik Tack uit Ronse in mijn achterhoofd”, geeft hij grif toe “Tack was jarenlang kopman van Vlaams Blok en Vlaams Belang, alsook gemeenteraadslid en Vlaams volksvertegenwoordiger. Ik heb een keramische pot gebruikt omdat keramiek een stoffig imago heeft. En ik vond het wel wat om dat dan te combineren met een boodschap tegen fascisme.”

Dat het werk moest verdwijnen onder druk van een politieke partij bracht ook de nodige wrevel teweeg bij de nadere kunstenaars.
Gelukkig kon Sander Buyck, één van de deelnemende kunstenaars, redding brengen door het werk onder te brengen in een expo, De Rampe die vorig weekend liep in Kluisbergen. Sander Buyck maakte van deze  een boeiende tentoonstelling van met best wat interessante kunstenaars. Er kwamen niet minder dan duizend bezoekers langs.

Een kunstenaar vertelt mij lichtjes ongerust  in de wandelgangen  : Hopelijk ontstaat hier geen nieuwe trend om kunst en kunstenaars te weren en enkel tentoon te stellen wat past in het kader van sommige politieke partijen. Ook hopen dat dit initiatief geen voorbode is voor meer mochten bepaalde partijen aan de macht komen.