Beeld van Van Gogh door Johan Tahon komt thuis in Zundert

Gisteren vond in Zundert, Nederland, de onthulling plaats van een indrukwekkend beeldhouwwerk van Johan Tahon, de gerenommeerde kunstenaar uit Zwalm. Dit eerbetoon aan Vincent van Gogh, de wereldberoemde schilder, markeert een nieuwe mijlpaal in Tahons carrière. De ceremonie werd bijgewoond door prominente figuren zoals Petra De Sutter, vicepremier van België, en Peter Van den Haute schepen in  Zwalm, die beiden de bijzondere verbinding tussen kunst, gemeenschap en spiritualiteit kwamen eren.

Van Gogh en Zundert: een symbool van inspiratie

het beeld voor de onthulling. Met dank aan Omroep Brabant

Het beeld van Johan Tahon stelt Van Gogh voor in een gestileerde, meditatieve houding. Met zijn typerende langgerekte vormen en rauwe, emotionele kracht, slaagde Tahon erin om de innerlijke worstelingen en het creatieve genie van Van Gogh op een abstracte manier te vangen. Van Gogh, die in 1853 in Zundert werd geboren, is een symbool van inspiratie en worsteling, en Tahon heeft deze aspecten meesterlijk verweven in zijn werk.

De locatie van het beeld is eveneens betekenisvol. Zundert, als geboorteplaats van Van Gogh, draagt een rijke artistieke erfenis met zich mee. Tahon, die zelf reeds lang in het rustige Zwalm in de Vlaamse Ardennen woont, voelt zich sterk verbonden met de stille natuur en de rust van landelijke omgevingen, net zoals Van Gogh ooit die verbondenheid voelde. Het plaatsen van dit beeld in Zundert versterkt die diepere lagen van verbondenheid tussen kunstenaar, plek en geschiedenis.

Johan onthult nog een geheim :

In tegenstelling tot de meeste kunstwerken, die enkel bekeken mogen worden, nodigt dit monument juist uit tot interactie.
Johan wil dat mensen, zowel kinderen als volwassenen, letterlijk op de schoot van Van Gogh kunnen zitten en klimmen. “Dit beeld moet aangeraakt worden,” aldus Tahon.
Het idee voor het beeld ontstond tijdens zijn verblijf in Zundert als artist in residence, waar hij werd geïnspireerd door Van Gogh.

De onthulling van het beeld werd niet alleen een viering van kunst, maar ook een bijeenkomst van gemeenschap en politiek.

Petra De Sutter, een prominente figuur in de Belgische regering en iemand die bekendstaat om haar inzet voor mensenrechten en duurzaamheid, sprak lovende woorden over de verbinding tussen kunst en samenleving. Ze benadrukte dat kunst, zoals het werk van Tahon, ons dwingt om na te denken over onszelf, onze emoties en onze plek in de wereld.

met dank aan Omroep Brabant

Peter Van den Haute uit Zwalm was eveneens aanwezig. Zijn aanwezigheid symboliseerde de spirituele dimensie die Tahons werk vaak oproept. Tahons sculpturen, met hun langgerekte, bijna etherische figuren, stralen een gevoel van transcendentie uit. Ze gaan over het menselijke verlangen om iets groters te bereiken, om boven de aardse beperkingen uit te stijgen.

Johan Tahon werd in 1965 geboren in Menen. Hij woont sedert lange tijd in Zwalm ondertussen, een rustige landelijke gemeente in de Vlaamse Ardennen. Deze regio, die gekenmerkt wordt door glooiende heuvels, kabbelende riviertjes en stille bossen, heeft een diepe invloed gehad op Tahons werk. Zijn sculpturen lijken vaak een gevoel van eenzaamheid, introspectie en spiritualiteit uit te drukken – thema’s die voortkomen uit zijn verbondenheid met de natuur en zijn persoonlijke zoektocht naar betekenis.

Tahon is niet alleen een kunstenaar van de Vlaamse Ardennen, hij is ook een kunstenaar van de wereld. Zijn werk is tentoongesteld in gerenommeerde musea en galerieën over de hele wereld, van het Stedelijk Museum in Amsterdam tot het Museum of Modern Art in New York. Toch blijft zijn band met Zwalm sterk. Hij heeft in interviews vaak gesproken over hoe de stilte en de natuur van zijn streek hem inspireren en hem helpen om de innerlijke rust te vinden die nodig is voor zijn creatieve proces.

Wat Tahon ook onderscheidt als kunstenaar, is zijn vermogen om zijn persoonlijke worstelingen en emoties om te zetten in universele symbolen. Zijn figuren zijn vaak langgerekt, vervormd en onvolmaakt, maar ze stralen een diep gevoel van menselijkheid uit. Deze imperfectie is wat zijn werk zo krachtig maakt – het herinnert ons eraan dat schoonheid vaak te vinden is in het onvolmaakte, in het breekbare.

Van Gogh in de Vlaamse Ardennen: het boek van Lander De Weer

De onthulling van het beeld van Van Gogh in Zundert biedt ook een mooie gelegenheid om een ander boeiend aspect van Van Goghs leven aan te halen, namelijk zijn connectie met de Vlaamse Ardennen. Lander De Weer, een lokale auteur en historicus, publiceerde recent het boek Van Gogh in de Vlaamse Ardennen, waarin hij de band van de beroemde schilder met deze regio onderzoekt.

In het bijzonder richt De Weer zich op Van Goghs verblijf in Horebeke, een klein dorp in de Vlaamse Ardennen. Tijdens zijn tijd daar werd Van Gogh sterk beïnvloed door de landelijke omgeving en de eenvoud van het boerenleven. Hoewel hij vooral bekend staat om zijn werk in Frankrijk en Nederland, zijn er aanwijzingen dat zijn tijd in de Vlaamse Ardennen een diepgaande invloed had op zijn latere werk. De rust, het licht en de natuur die hij daar aantrof, zouden later terugkomen in zijn schilderijen.

Het boek van Lander De Weer biedt een fascinerende blik op deze minder bekende periode in Van Goghs leven en toont aan hoe zelfs de kleinste momenten en plaatsen een grote invloed kunnen hebben op de geest van een kunstenaar.

Kunst als brug tussen verleden en heden

De onthulling van Johan Tahons beeld van Van Gogh in Zundert markeert niet alleen een eerbetoon aan een van de grootste schilders aller tijden, maar ook aan de tijdloze kracht van kunst. Het werk van Tahon en het boek van Lander De Weer tonen aan hoe kunst de brug kan slaan tussen het verleden en het heden, tussen verschillende landschappen en culturen.

In de woorden van Petra De Sutter: “Kunst laat ons nadenken over wie we zijn en wie we willen worden.”

Johan Tahon, als kunstenaar uit Zwalm, heeft met zijn beeld van Van Gogh een kunstwerk gecreëerd dat ons aanspoort om stil te staan, te reflecteren en te verbinden – net zoals Van Gogh dat deed, meer dan een eeuw geleden.