Hulpverleningszone Zuid-Oost
®Sophie Richez - Hulpverleningszone Zuid-Oost

Hulpverleningszone Zuid-Oost reageert: feiten over management en samenwerking

Hulpverleningszone Zuid-Oost reageert op het recente persbericht over de sociale onrust in hulpverleningszone Zuid-Oost.

Hulpverleningszone Zuid-Oost: “De recente zorgen van het personeel van de hulpverleningszone Zuid-Oost zijn niet onopgemerkt gebleven. Via deze weg willen we graag een aantal zaken die in het eerder artikel aan bod gekomen zijn duiden en corrigeren.

In de afgelopen periode hebben wij samen met de politiek grote stappen gezet om de werking van de hulpverleningszone te versterken en meer transparantie te bieden. Zo hebben we onder andere de volgende projecten gerealiseerd:

●        Fietslease

●        Verhoging van maaltijdcheques

●        Uitgebreide opleidingen

●        Nieuwe software-ontwikkelingen

●        Komende lancering van een nieuwe website en een intranet voor onze personeelsleden

Daarnaast blijven we ons continu inzetten voor modern en uniform materiaal. Afgelopen periode hebben we de volgende aankopen gedaan:

●        4 nieuwe ziekenwagens

●        Een verreiker met toebehoren op containerlaadplatform

●        Een personeelscontainer

●        Een logistieke vrachtwagen met laadbrug

●        Een bestelwagen voor logistieke doeleinden

Ook op het gebied van kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen streven we steeds naar de beste kwaliteit, zodat onze medewerkers altijd optimaal zijn uitgerust

Arbeidsreglement

Eerder dit jaar hebben we met de overheid en de vakbonden hierover een doorbraak bereikt.

We konden het arbeidsreglement  finaliseren en laten registreren, met uitzondering van enkele bepalingen waarover geen akkoord kon worden bereikt. Er werd afgesproken om het reglement, inclusief alle bijlagen, te actualiseren. Hiervoor zitten  we maandelijks rond de tafel  met de vakorganisaties.

Personeelsproblematiek

We zijn ons bewust van de nijpende personeelsproblematiek die geschetst werd in het eerdere artikel. Op vlak van personeelswerving worden dan ook stappen gezet. Zo is er momenteel een lopende selectieprocedure voor brandweerman-beroeps, daarnaast werden in  de voorbije periode  reeds selecties doorgevoerd voor ambulancier-vrijwilligers en er werden een 30-tal  brandweerman-vrijwilligers aangesteld.

Zoals eerder besproken op een vakbondsoverleg zal er op korte termijn een welzijnsbevraging georganiseerd worden voor alle personeelsleden.

Constructieve samenwerking met politiek

Verder is het belangrijk te benadrukken dat er een constructieve samenwerking is met het politieke echelon om te zorgen voor een stabiele basis voor de afgeslankte zone vanaf 1 januari 2025. We zijn volop bezig met de voorbereiding van een nieuw meerjarenplan, waarbij we gericht inzetten op overleg en betrokkenheid van alle lagen binnen onze organisatie én de politiek.

De voorbereidingen om te komen tot een gedragen beleidsplan voor de komende zes jaar zijn reeds gestart. Hierbij worden verschillende facetten meegenomen, zoals:

●        Het opstellen van een kazerneplan.

●        De evaluatie van de financiële consequenties.

●        Het uitwerken van een personeelsplan.

●        Zonale en interzonale samenwerking.

We blijven dus vastberaden met de politieke bestuursorganen samenwerken aan de verdere versterking van onze organisatie en haar dienstverlening aan de burgers. We zetten verder in op een constructieve aanpak samen met de verschillende gesprekspartners om een passend antwoord te bieden op de gestelde problematieken.”