Nieuwe opvoeringen op 23, 24 en 30 november in zaal ‘De Kring’

We schrijven 1929. In Balegem worden door Joseph Vermeulen, Romain Pien, Gabrielle Duprez en Juliette De Buck plannen gesmeed om een toneelvereniging op te richten. Toneelvereniging ‘De Vos’ wordt boven de doopvont gehouden. Men wil de culturele en sociale opvoeding bevorderen en geïnteresseerden een aangename vrijetijdsbesteding aanbieden. Op 1 april 1930 wordt het allereerste stuk ‘De Postiljon van Maria Therezia’ opgevoerd. Prudent Eeckhout, dirigent van de fanfare, had ook interesse in toneel, naast acteur werd hij ook de eerste regisseur. De toneelvereniging groeit en bloeit. In de jaren vijftig met de opkomst van de televisie verminderde even de belangstelling voor toneel, maar de toneelvereniging houdt stand – Balegemnaars zijn een taai ras – en overleeft zelfs WO II. In 1954 worden de eerste voorstellingen opgevoerd in de gloednieuwe zaal ‘De Kring’, onder de naam ‘Toneelvereniging Sint – Martinus’. We schrijven 2024, toneel bloeit meer dan ooit in Balegem. Het toneel blijft floreren, de zaal zit telkens afgeladen vol. In 1981 wordt de toneelvereniging Sint – Martinus ‘Koninklijk’. De titel werd uitbundig gevierd met een ontvangst op het gemeentehuis, een opvoering met spelers van het eerste uur die werd bijgewoond door zo’n 200 ex – spelers van de toneelvereniging. Van een succes gesproken. Opmerkelijk, de 70 ste verjaardag van de toneelvereniging werd gevierd met actrice Gabrielle Duprez, die er van meet af aan bij was. Een gans leven in de ban van het ‘Boalegemse’ toneel.


Toneelliefhebbers kunnen alvast beginnen watertanden. De Koninklijke Toneelvereniging Sint – Martinus zal je op zaterdag 23 november (19 u 30), zondag 24 november (18 u 30) en op zaterdag 30 november (19 u 30) met de opvoeringen van het blijspel ‘Ik genoot van mijn dood’ in zaal ‘De Kring’, Gootje 61, in Balegem, tranen met tuiten doen lachen. Het toneelgezelschap staat alweer te popelen om zijn spiksplinternieuwe productie ‘Ik genoot van mijn dood’ aan het publiek voor te stellen. De toneelvereniging laat je alweer bulderen van het lachen, met het volks blijspel van Nine Van Haute. In de grote successen van de vorige edities willen de acteurs en actrices van het toneelgezelschap Sint – Martinus nog maar eens bewijzen dat het podium hun tweede thuis is. Het blijspel wordt in goede banen geleid door toneelliefhebber pur sang Antoine Van de Velde. Genummerde kaarten voor een benedenplaats (10 euro) en balkon (12 euro) zijn te verkrijgen bij alle acteurs, medewerkers, vandevelde.carine@hotmail.com, 0474/31 01 13, antoine.van.de.velde1@telenet.be, 0478/ 75 51 53. (marcel van de vijver, foto’s danny de lobelle).





