Serge Van Der Poorten: ‘Geraardsbergen moet dringend een propere, aangename en gezellige winkelstad worden.’

Geraardsbergen. Serge Van Der Poorten stelt een ambitieus mobiliteitsplan voor waar de nadruk komt te liggen op goede doorstroom van mobiliteit, randparkings, verkeersvrije straten, groenzones in het centrum… Hij wil de lijnbussen bannen uit de winkelstraten, pleit voor een torenparking op het Stationsplein en voor de herinrichting van de stationssite. ‘Geraardsbergen moet dringend een propere, aangename en gezellige winkelstad worden. Op die manier zullen investeerders en bouwpromotoren sneller de weg vinden naar het centrum van de stad.’

Serge Van Der Poorten baat de kledingswinkel Jippy’s fashion store in het centrum van Geraardsbergen uit. Samen met de andere handelaars stelt hij dat vast dat er in het centrum ‘een te grote verkeersdrukte’ heerst. Deze drukte doet zich vooral voor bij het begin en einde van een schooldag. Ook is er heel veel sluipverkeer dat de Astridlaan wil vermijden en kiest voor een alternatieve route dwars door de stad. Ook het afzetten en ophalen van de kinderen voor de kunstacademie werkt de verkeersdrukte in de hand.

Verkeersvrije ruimte in het centrum

‘De Oudenaardse- en Grotestraat fungeren als trechters waar alle verkeer samenkomt en bovendien nog opgestopt raakt door de verschillende voorrangen van rechts die moeten worden verleend’, aldus Serge Van Der Poorten.

Om van Geraardsbergen een aangename winkelstad te maken heeft Serge Van Der Poorten een mobiliteitsplan gemaakt. ‘Zowel de handelaars, de bewoners, de klanten, de toeristen, de fietsers als de automobilisten moeten er beter van worden.’ Het behoud van de parkeerplaatsen is een minimumvereiste. ‘Het is duidelijk aangetoond dat automobilisten het meest spenderen.’ De heraanleg van het centrum zal er voor zorgen dat de lokale handel zal heropleven.

Het plan
het plan bestaat erin dat het inkomend verkeer van de Astridlaan naar de Oudenaardsestraat via de Adamstraat naar het Stationsplein wordt opgeleid. Zo beperk je de verkeersdrukte in de Oudenaardsestraat. Volgens Serge Van Der Poorten moet het Stationsplein zijn functie als parking blijven behouden. Het verkeer kan dan verder worden gedraineerd via het ASZ naar Den Bleek, waar er ook parking is voorzien. ‘Het verkeer zal vlotter doorstromen. Dit vraagt geen investeringen, enkel organisatie.’

Serge Van Der Poorten stelt voor om de Lessensestraat verkeersvrij te maken. ‘Laden en lossen moet perfect mogelijk blijven. De handelaars kunnen hun waren dan perfect buiten etaleren en er zal voldoend plaats zijn voor terrasjes en wat groen. Deze ingreep zal ook het verkeer aan de Verhaeghelaan ten goede komen. Het verkeer dat uit de Collegestraat komt kan vlot de Oudenaardsestraat oprijden om het centrum te verlaten, zonder veel verkeersellende.’

‘Door de Grotestraat aan de kunstacademie autovrij te maken en mooi aan te kleden met groen en zitbanken, kan hier een enorme meerwaarde gecreëerd worden voor onze stad. Uiteraard zal er een oplossing moeten gezocht worden naar een dropzone van de leerlingen van de aanpalende scholen of de kunstacademie.’ Voor Van der Poorten kan het éénrichtingsverkeer van de Kattestraat ook in het benedenstuk van de Grotestraat worden doorgetrokken.

‘Op die manier kan het verkeer veel vlotter door het centrum van de stad stromen.’ Ook op het deel van het centrum van de Oudenbergstad boven de Dender zet de dynamische ondernemer in op vlotte circulatie van het verkeer (zie kaartje).

Groene ruimte in de stad

Serge Van der Poorten pleit er ook voor om de Kaai en niet de Begijnhofkaai autovrij te maken. ‘De Kaai heeft de zonnekant. De horeca krijgt dan meer ruimte om haar activiteiten te ontplooien. De Begijnhofkaai autovrij maken heeft weinig zin voor de ouders die er hun kinderen droppen. En waar moeten de schoolbussen dan stoppen?’

Stationssite
Om de verkeersveiligheid te bevorderen en onnodig fileleed te beperken, pleit Serge Van Der Poorten er ook voor om de lijnbussen uit het stadscentrum te bannen: ‘Het zou raadzaam zijn om de lijnbussen enkel nog toe te laten op het Stationsplein, Verhaeghelaan en de Kaai. Vanuit deze drie standplaatsen is het immers heel gemakkelijk voor pendelaars om het centrum te bezoeken.’

Uiteraard moeten de toeristen en de shoppers in het centrum hun wagen kwijt kunnen. Daarom wil Serge Van Der Poorten investeren in zoveel mogelijk randparkings. ‘In mijn mobiliteitsstudie is het van belang dat de parkeerplaatsen op het Stationsplein behouden blijven.’ Om het winkelen in Geraardsbergen nog aantrekkelijker te maken stelt Serge Van Der Poorten voor om het parkeren tussen 12.00 en 14.00 uur gratis te maken en betalend parkeren maximaal tot 17.00 uur te laten duren.

Daarnaast pleit hij voor strengere controles op handelaars en werknemers die voor hun eigen deur parkeren. De shop-and-goplaatsen (maximum dertig minuten) moeten worden ingeperkt, maar hun duurtijd moet worden verlengd tot 45 minuten. En waarom niet gratis parkeren op zaterdagnamiddag, zoals in Ronse, of voordelig parkeren voor 5 euro voor een ganse zaterdagnamiddag, zoals in Roeselare?’

Om het parkeerprobleem volledig weg te werken pleit de handelaar er voor om de gesprekken voor een parkeertoren aan het station weer op te starten. ‘Ook de stationssite moet worden aangepakt. ‘Kijk maar naar de Nederlandse stad Heerlen waar de heropbouw en herwaardering van het station voor een enorme heropleving van het Maankwartier heeft gezorgd. Er werd niet alleen een nieuw station gebouwd maar een volledig project met kantoren, fietsenstallingen, fietsverhuur, Retail en horeca. Er zijn genoeg goede voorbeelden waar Geraardsbergen zich kan aan spiegelen.’

Julien Borremans