In het kader van de Dag van de Wetenschap hebben onze leerlingen van het eerste en tweede leerjaar (integratie – GO!BS De Trampoline en GO! BS De Sprong) op een speelse en educatieve manier de wereld van wetenschap en techniek verkend.
Geïnspireerd door het boek Ada Dapper, wetenschapper, onderzochten de kinderen allerlei interessante fenomenen. In de klaslokalen stonden nieuwsgierigheid, experimenteren en samenwerken centraal.
“De jonge onderzoekers begonnen met proefjes rond magnetisme, waarbij ze leerden hoe magneten elkaar aantrekken en afstoten. Vervolgens verkenden ze het concept van drijven en zinken door verschillende voorwerpen in water te testen. Het hoogtepunt? Een bootje zelf laten varen!”, vertelt Peggy Diependaele, leerkracht 1ste leerjaar in GO! BS De Trampoline. “Daarnaast stond ook elektriciteit op het programma. Met behulp van elektriciteitskoffers ontdekten de leerlingen hoe een stroomkring werkt. Het was indrukwekkend om te zien hoe ze stap voor stap lampjes lieten branden, zoemers lieten zoemen en zelfs een klein motortje aan de praat kregen. Hun verwondering en trots spraken boekdelen.”
“Om hun kennis nog verder uit te breiden, brachten de leerlingen een bezoek aan Atheneum Herzele, waar ze in de houtafdeling en de elektriciteitsafdeling een kijkje mochten nemen. Hier konden ze met eigen ogen zien hoe techniek en wetenschap in de praktijk worden toegepast. Vooral de demonstraties van houtbewerking en het bouwen van elektrische schakelingen maakten veel indruk. Ook de afdeling bouw werd tijdens ons bezoek aangedaan. De activiteiten brachten wetenschap en techniek niet alleen tot leven, maar stimuleerden ook teamwork, creativiteit en doorzettingsvermogen. Het enthousiasme in de klas was aanstekelijk, en de leerlingen waren het er unaniem over eens: wetenschap en techniek zijn fascinerend! Deze leerervaring was niet alleen een prachtige viering van de Dag van de Wetenschap, maar ook een inspiratiebron voor de uitvinders en onderzoekers van de toekomst. Wie weet welke innovatieve ideeën deze jonge wetenschappers nog zullen bedenken?”