Inwoners Idegem zijn zware vrachtwagens in centrum beu en vragen Mopal te vertrekken

Idegem. Door het centrum van Idegem denderen al jaren zware vrachtwagens richting het palletverwerkend bedrijf NV Mopal, dat in de Ankerstraat vlak naast het sas gevestigd is. Het bedrijf heeft een nieuwe omgevingsvergunning voor 15 jaar aangevraagd. Een deel van de inwoners wil van de gelegenheid gebruik maken om het stadsbestuur te vragen het bedrijf naar een KMO-zone te laten verhuizen. Zowel Mopal als het stadsbestuur zoeken naar een oplossing.

‘Dagelijks rijden tientallen zware vrachtwagens door Idegem. Om de overlast enigszins te beperken rijden ze via de Bareelstraat of de Neerstraat. De zware vrachtwagens moeten dan door de smalle straten tussen de geparkeerde wagens door slalommen. Dat dit soms tot gevaarlijke situaties leidt, laat zich raden. Dit is onhoudbaar. Ik woon in de Hollestraat. Al jaren passeren zware vrachtwagens voor mijn deur. Mijn huis vertoont al verschillende scheuren’, getuigt een bewoner.

Veiligheid in het gedrang
De bewoners van Idegem zijn de verkeersoverlast die het palletverwerkend bedrijf Mopal met zich meebrengt, beu. ‘De infrastructuur van de dorpskern kan dit niet aan. De veiligheid is niet te garanderen, hun vrachtwagens snijden binnenbochten af, nemen voetpaden mee bij hun manoeuvres door smalle straten. De route passeert een basisschool, de Dolfijne School. De vrachtwagens rijden te hard én zorgen voor geluids- en trillingsoverlast in de huizen. De omgeving van het sas wordt binnenkort recreatief vernieuwd, ideale timing voor dit bedrijf om te verhuizen’, meent een deel van de bewoners van Idegem.

De bewoners kijken ook richting stadsbestuur en vragen zich af waarom er geen werk wordt gemaakt van een herlokalisatie van het bedrijf. ‘We begrijpen dat dit geen gemakkelijke zaak is en dat het tijd vraagt om een nieuwe plaats te vinden dat groot genoeg is en makkelijk bereikbaar is voor grote vrachtwagens. Maar moet dit nog vijftien jaar duren? Men kan toch een omgevingsvergunning afleveren voor enkele jaren om het bedrijf de kans te bieden om een oplossing te zoeken. Bovendien heeft men de afgelopen jaren toch wel tijd genoeg gehad. Het probleem is niet van gisteren. In 2016 organiseerde de Dorpsraad van Idegem reeds een gesprek daarover. Zonder resultaat’, laat een bewoner verstaan.

‘Bovendien staat de vernieuwing van de sluis en de stuw en de heraanleg van het plein aan de Ankerstraat op de agenda. De bedoeling is om meer ruimte te geven aan de bewoners, de fietsers, de voetgangers. Vloekt dit dan niet met de vele vrachtwagens die dan dagelijks door de Ankerstraat blijven razen?’

Daarom wordt een petitie georganiseerd om het stadsbestuur te vragen het bedrijf te laten verhuizen naar een plaats waar het thuishoort en dat is in een KMO-zone. ‘Een bedrijf van deze grootte hoort niet thuis in een dorpskern. Denk aan veiligheid voor voetgangers, fietsers en vooral schoolgaande kinderen’, klinkt het.

In 2016 tekende de dorpsraad van Idegem tevergeefs bezwaar aan tegen de komst van het palletverwerkkende bedrijf. Met het vertrek van een houtverwerkend bedrijf uit de Ankersttraat dachten de bewoners dat er een einde kwam aan het zware verkeer door de dorpskom. Dat bleek toen een illusie.

Onhoudbaar
Het stadsbestuur beseft dat dit een onhoudbare situatie is. ‘Het bedrijf kent een grote oppervlakte en een herlokalisatie ligt daarom niet voor de hand.’

‘Er zijn op heden twee openbare onderzoeken lopende in de Ankerstraat: één voor de hernieuwing van de milieuvergunning voor Mopal. De andere is voor de vernieuwing van het stuwsluiscomplex te Idegem en de bouw van een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug. Voor het eerste dossier is het college van burgemeester en schepenen de vergunningverlenende overheid, voor de tweede aanvraag beoordeelt de Vlaamse overheid de aanvraag’, laat Stephan De Prez – schepen van Ruimtelijke Ordening & Stedenbouw – in een reactie weten.

‘De openbare onderzoeken lopen nog steeds. Het is te vroeg om nu al uitspraken te doen. Een herlokalisatie van dit bedrijf is wenselijk en wordt door het lokaal bestuur bijgetreden’, aldus schepen De Pres en schepen Rudy Frederic. ‘Hierbij geeft de exploitant reeds in het aanvraagdossier aan om vanaf de looptijd van 12 jaar de activiteiten af te bouwen zodoende de bedrijfssite volledig vrij te kunnen geven na 15 jaar.’

‘Ook in het wat ruimte voor water betreft, wordt deze locatie aangeduid als een plek met transformatie-opportuniteit, zijnde als een meersengebied of een woonzone met kleine footprint. Het gebied waar het bedrijf krijgt een herbestemming, al moet die nog worden opgestart.’

Mopal
Ook Mopal is zich bewust van de problematiek en vraagt daarom een tijdelijke vergunning van maximaal 15 jaar aan. ‘Het management is op zoek naar een oplossing, maar veel mogelijkheden in de streek zijn er niet’, laat de plaatselijke woordvoerder van Mopal weten.

Het publiek kan tot en met 1 februari hun bezwaren doorgeven aangaande Mopal. Het openbaar onderzoek voor de stuwsluis loopt tot en met 15 februari.
De petitie vindt u via: Petitie

Julien Borremans