Geraardsbergen. Het onthaal in het administratief centrum is zoveel meer dan een “onthaal”. Burgers kunnen er terecht met al hun praktische vragen. De medewerkers helpen en verwijzen door naar de juiste dienst.
Het onthaal wordt zo een echt infopunt. Voor heel wat producten – denk maar aan akten en attesten – hoeven burgers ook geen afspraak te maken. De medewerkers van het infopunt bezorgen de gevraagde documenten op papier of per e-mail.
‘Veel burgers komen nog altijd graag op afspraak. Je kunt goed op voorhand plannen en je hoeft niet aan te schuiven. Voor hen blijft het dan ook mogelijk om een afspraak te boeken, zelfs voor de documenten waar je zo voor kunt langskomen. Bovendien kunnen zij ook nog steeds voor meer dan 70 verschillende producten terecht in het digitale thuisloket’, aldus schepen van Dienstverlening Bram De Geeter.
Zonder afspraak
Iedereen kan zonder afspraak bij het infopunt in het administratief centrum langskomen voor deze zaken:
- alle akten en attesten die ook vanuit het thuisloket opvraagbaar zijn
- deblokkeren pincode eID
- een adreswijziging op chip eID
- herafdruk codes
- digitale sleutels
- afhalen reispas
- reistoelating
- legaliseren handtekening
- zandzakken
- geschenk voor jubilarissen
De openingsuren van het infopunt zijn: van 8.30 tot 12 uur en van 13 tot 16.30 uur. Op donderdagavond is dit zelfs tot 19.30 uur.
Voor producten zoals rijbewijzen en identiteitskaarten blijft het lokaal bestuur wel op afspraak werken.
Identiteitskaart
‘Tien jaar geleden werd de geldigheidsduur van een identiteitskaart verlengd werd van vijf naar tien jaar. Die kaarten vervallen nu allemaal op ongeveer hetzelfde moment. We zitten middenin een hectische periode waarin ontzettend veel identiteitskaarten vervallen. De verwerking van dergelijke producten vraagt bovendien veel tijd, onder andere door de verplichte vingerafdruk. Zonder afsprakensysteem zouden de wachtrijen dan ook immens worden’, besluit schepen van Burgerzaken Rudy Frederic.