Succes Hoppy-deelfietsen in Geraardsbergen kent schaduwzijde

Geraardsbergen. Het gebruik van de Hoppy-deelfietsen in Geraardsbergen is met zo’n 1.800 ritten in de eerste maand een klinkend succes. Toch laat het enthousiasme over het duurzame mobiliteitsproject ook een keerzijde zien. Vier Hoppy-fietsen werden recent achtergelaten in de struiken aan de Guilleminbrug, en dat is geen alleenstaand geval.

Nuus ontving al meerdere meldingen van achteloos geparkeerde fietsen die soms dagenlang op ongepaste plekken blijven staan. Dat overschaduwt het succes van dit mooie initiatief. Ook op sociale media klinkt ongenoegen over slordig achtergelaten fietsen langs straten en in grasbermen. In andere gemeenten en steden doen zich dezelfde problemen voor, zoals recent in Brakel.

“De rotte appels moeten eruit”
Het is perfect mogelijk om de gebruikers op te sporen, aangezien elke Hoppy-fiets via een app wordt ontgrendeld. Schepen Van Trimpont benadrukt dat gebruikers die een fiets buiten de negen officiële standplaatsen achterlaten, sancties riskeren.

“Bij een eerste inbreuk wordt de gebruiker een week geblokkeerd. Bij herhaling komt daar een administratieve toeslag van 25 euro bij. Een derde inbreuk leidt tot een definitieve blokkering en een boete van 100 euro,” benadrukte hij eerder al. Volgens de burgemeester gedraagt het merendeel van de gebruikers zich correct, maar “de rotte appels moeten eruit”. De vraag is of deze sancties veel indruk maken.

Sinds augustus kunnen inwoners en bezoekers elektrische fietsen ontlenen via Hoppy, met een app waarmee je eenvoudig een fiets vindt en ontgrendelt. De fietsen staan verspreid over negen locaties: onder meer aan de Markt, het station, in Viane-Moerbeke, Schendelbeke, Idegem, Zandbergen, Begijnhofkaai, Ophasselt en parking Reep.

Sommige fietsen kunnen tijdelijk geparkeerd zijn in pauzestand, wat niet per se foutparkeren is. Maar na een rit moeten de fietsen wel degelijk naar een officieel oplaadpunt worden teruggebracht.

Evenwicht zoeken tussen gemak en discipline
Het gemak en de brede spreiding van de fietsen verklaart deels het succes in Geraardsbergen, dat binnen de vervoerregio Dender zelfs een koppositie inneemt. Maar dat succes vraagt om een evenwichtige aanpak. Het doel is duidelijk: mobiliteit verduurzamen zonder chaos op straat.

Julien Borremans