Broodroof op het Moerbekeplein: Spar-uitbater luidt de alarmbel. Protest groeit.

Moerbeke. Christophe Neyt, uitbater van de Spar op het Moerbekeplein, windt er geen doekjes om: “Als dit project erdoor komt, moet ik mijn winkel sluiten.” De geplande heraanleg van het plein, waarbij het aantal parkeerplaatsen daalt van 192 naar amper 60, treft zijn zaak rechtstreeks. “Een winkel leeft van bereikbaarheid. Zonder parkeerplaatsen jaag je klanten weg. Wat overblijft, is een handvol plaatsen die grotendeels door bewoners zullen worden ingenomen. Voor ons, handelaars, blijft er niets over.”

Voor Neyt is het schrappen van parkeerplaatsen meer dan een ongemak. Het gaat om zijn broodwinning. De helft van zijn klanten zijn pendelaars die snel nog iets komen halen op weg naar of van het station. “Die zullen gewoon elders gaan winkelen.” Ook voor leveringen dreigen problemen: “Er is geen plaats meer voor de vrachtwagen zonder het doorgaand verkeer en de parking te blokkeren of gevaarlijke situaties te creëren. Tijdens de eerste bewonersvergadering bleek bovendien dat er met mijn winkel totaal geen rekening werd gehouden.”

Uit protest ligt er intussen een petitie in zijn winkel. De vrees is groot dat de NMBS-parking, die volgens de stad als alternatief moet dienen, binnenkort betalend wordt. “Dan wordt het helemaal onhaalbaar.”

Gerben De Smet

Van groene droom tot grijze zorgen
De heraanleg van het Moerbekeplein kadert in een bredere visie van het stadsbestuur: minder auto’s, meer groen, veiligere fietspaden en ruimte voor ontmoeting. Moerbeke kampt ook met wateroverlast – zelfs op hoger gelegen plekken zoals het plein. Door ontharding wil men regenwater beter laten infiltreren en de impact op de Hollebeekvallei verminderen. De plannen omvatten een grasplein, een mini-speelbos, een startpunt voor wandelroutes en een polyvalente zaal aan de pastorijsite.

Een mobiliteitsstudie van de stad leert dat 42% van de huidige parkeerplaatsen wordt ingenomen door pendelaars. Die worden nu doorverwezen naar de NMBS-parking achter het station, waar op de dag van de telling slechts 78 van de 130 plaatsen gebruikt waren. De stad wil de resterende 60 parkeerplaatsen op het plein voorbehouden aan bewoners en korte bezoekers, via een blauwe zone. Bewoners kunnen een parkeerkaart aanvragen.

Maar voor veel bewoners is het enthousiasme ondertussen omgeslagen in bezorgdheid. “Wat mooi oogt op papier, dreigt in de praktijk een nachtmerrie te worden,” zegt Gerben De Smet, initiatiefnemer van een buurtprotest en oprichter van een Facebookpagina waar ontevredenheid wordt verzameld. “130 parkeerplaatsen verdwijnen. Dat zorgt voor onvermijdelijke druk op omliggende straten. Parkeren is geen luxe, zeker niet aan een station. Dit gaat over leefbaarheid.”

Te weinig dialoog, te veel vragen
Toch blijft bij veel buurtbewoners het gevoel hangen dat er onvoldoende geluisterd is. “We hebben voorstellen gedaan: extra parkeerplaatsen op andere locaties, herbekijking van de inrichting… maar daar kwam niets van terug,” aldus De Smet. “Daarom overwegen we nu een bewonersoverleg en stappen naar de media.”

Het stadsbestuur laat weten dat nog dit jaar een vergunning wordt aangevraagd, met als doel om in de loop van volgend jaar de werken te starten. Maar de kloof tussen de beleidsambitie en de leefrealiteit van handelaars en bewoners lijkt voorlopig zeer groot. De komende maanden wordt cruciaal.

“Een leefbaar dorpsplein is prima,” besluit Christophe Neyt, “maar niet als dat betekent dat kleine zelfstandigen worden weggejaagd en pendelaars worden gepest. Dit is geen herinrichting meer, dit is ontwrichting.”

Julien Borremans

Meer info: Red onze parking en Heraanleg Moerbekeplein