Vooruit gaat in de gemeenteraad die vanavond in Zottegem plaatsvindt, vragen wanneer er eindelijk eens werk zal gemaakt worden van het mobiliteitsplan voor de stad. “De manier waarop het stadsbestuur nu met de verkeerssituatie in Velzeke omgaat, is het zoveelste staaltje van amateurisme en dat moet stoppen. Vooruit eist dat er eindelijk een globaal mobiliteitsplan met oog voor de inwoners, de leefbaarheid en de weggebruikers verwezenlijkt wordt. Er werd voor een mobiliteitsplan al bijna 42.000 euro uitgegeven, maar zonder resultaten op het terrein,” stelt Kurt De Loor vast.
“Vooruit trok in de voorbije jaren al vaak aan de alarmbel met betrekking tot de mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid in Zottegem,” aldus nog De Loor. “Maar dit stadsbestuur van N-VA, CD&V en Positief Liberaal blinkt blijkbaar ook uit in een gebrek aan mobiliteitsvisie. Problemen zoals sluipverkeer, overdreven snelheid, zwaar vrachtverkeer in onaangepaste wegen, verkeersonveiligheid, enz. worden niet aangepakt. Denken we maar aan de situatie aan het kruispunt De Luchtbal, in de Elenestraat, Tweekerkenstraat, Meerlaan, Traveins, Lindestraat, Sonseindestraat e.a. Het geduld van Vooruit is op: er moet dringend werk worden gemaakt van een globaal mobiliteitsplan voor onze stad. In 2020 werd het mobiliteitsplan gegund voor 44.920 euro. Vijf jaar later werd wel al voor 41.729 euro gefactureerd maar in de praktijk is van een mobiliteitsplan nog niets te merken.”
ENQUETE VROEGTIJDIG STOPGEZET
“De amateuristische aanpak op het Romeins Plein in Velzeke waar vorig jaar eerst een ‘vierkant rondpunt’ werd aangelegd waaraan dan kort nadien zware aanpassingen nodig waren om de veiligheid te verbeteren, kent nu alweer een triestig vervolg waarbij Velzekenaren deze keer een rad voor de ogen kregen gedraaid,” gaat Kurt De Loor verder. “De inwoners van o.a. de Lippenhovestraat, Velzekestraat, Blarenhoek, Zwartestraat, Terracottastraat, Ovenstraat en Urnenstraat ontvingen een brief van het stadsbestuur waarin een nieuwe verkeerssituatie werd voorgesteld die een zware impact voor de hele buurt zou hebben. Bedoeling was blijkbaar het voorstel door middel van een enquête door de buurtbewoners te laten kelderen en zo wou het stadsbestuur haar eigen verantwoordelijkheid ontlopen. Het voorstel en ook de aanpak (een brief/enquête zonder meer uitleg of informatie) brachten heel wat commotie teweeg in Velzeke, temeer omdat er veel vragen en onzekerheden waren. Dit is een onverantwoorde en amateuristische aanpak want zo worden inwoners van verschillende straten tegen elkaar opgezet. Het stadsbestuur zag dit blijkbaar in nadat buurtbewoners op eigen initiatief met elkaar in dialoog gingen en daarop werd de enquête vroegtijdig stopgezet om nog meer eigen imagoschade te voorkomen.”
GEEN AD HOC-AANPASSINGEN
“De problemen in Velzeke en bij uitbreiding in vele delen van Zottegem, zijn er wel degelijk. Maar die los je niet op met een brief zonder veel uitleg en geen overleg met de buurt. Dit getuigt van wereldvreemdheid en amateurisme om het mobiliteits- en veiligheidsprobleem aan te pakken. In Velzeke bijvoorbeeld zouden controles op zwaar doorgaand vrachtverkeer en snelheid, preventie door middel van borden die de snelheid meten, herstel van de wegen en de zijkanten, enz. al veel soelaas kunnen brengen. Voor gans Zottegem is een globaal mobiliteitsplan noodzakelijk, geen ad hoc-aanpassingen zonder in dialoog te gaan. Hoog tijd dat het stadsbestuur verantwoordelijkheid neemt en ernstig werk maakt van een mobiliteitsbeleid met overleg met stakeholders en de buurt,” besluit Kurt De Loor.