Schepen De Vos en burgemeester Adam in het MOU

Oudenaardse wandtapijten krijgen nieuw, digitaal leven

De Oudenaardse wandtapijten in het MOU bezoeken kan voortaan met verschillende digitale belevingstools. Hoe dat in elkaar zit kan je vanaf zaterdag 11 oktober ontdekken tijdens de tentoonstelling: ‘Vlaamse Meesters: Oudenaardse wandtapijten digitaal beleven’.

“Wandtapijten zitten in het Oudenaardse DNA verweven. Deze vernieuwde publieksopstelling brengt het vakmanschap van toen op een innovatieve manier tot leven voor inwoners en bezoekers”, zegt schepen van Cultuur Marieke De Vos (Meer dan Groen). “Eigenlijk nodigen we bezoekers uit om letterlijk in het wandtapijt te stappen en het te beleven als nooit tevoren. Daarvoor gebruiken we de nieuwste technologieën. In het digitaal atelier kunnen bezoekers zelf ontwerpen maken, waarin klassieke figuren als eenhoorns of Hercules gecombineerd worden met hedendaagse elementen zoals een selfie of een skater. Ook de technische kant van de wandtapijten komt aan bod: van grondstoffen en kleurtechnieken tot weefmethodes. Daarnaast brengt een film bezoekers terug naar het laatmiddeleeuwse Oudenaarde, toen de stad een centrum was van de wandtapijtproductie. “We combineren op die manier historische inhoud met nieuwe technologie om het erfgoed tastbaar te maken en ook 500 jaar later actueel te houden. Zo slaagt het MOU erin om dit wereldberoemde erfgoed te beschermen, behouden en zichtbaar te maken. Van de 16de tot de 18de eeuw was Oudenaarde een toonaangevende speler in de Europese wandtapijtindustrie. De tapijten werden wereldwijd geëxporteerd en vormden de economische ruggengraat van de stad. Bijna de helft van de bevolking was toen actief in de wandtapijtnijverheid. Dat verhaal willen we vandaag opnieuw delen, niet alleen met toeristen, maar ook met onze eigen inwoners. Met deze opstelling leggen we opnieuw de link tussen het dagelijkse leven van toen en het erfgoed op een hedendaagse manier beleven. Het project kwam tot stand met de steun van Toerisme Vlaanderen en sluit aan bij de visie Reizen naar Morgen, die inzet op duurzaam toerisme en betekenisvolle erfgoedbeleving. De digitale elementen werden subtiel geïntegreerd in het historische decor van de bovenlakenhalle.”

“De wandtapijten van Oudenaarde zijn iconen van onze Vlaamse identiteit. Ze tonen hoe kunst, ambacht en geschiedenis samenkomen in een krachtig verhaal. Met dit project maken we dat verhaal toegankelijk voor een breed publiek, via digitale innovatie en interactieve beleving. Zo versterken we niet alleen het lokale erfgoed, maar ook Vlaanderen als culturele bestemming”, voegt Peter De Wilde toe. Hij is CEO van Toerisme Vlaanderen en Onroerend Erfgoed.

“In het MOU blijft het erfgoed centraal staan, maar wordt het via digitale technologie ook toegankelijker en betekenisvoller voor bezoekers. Zo verbinden we de rijkdom van het verleden met de verwachtingen van de toerist van morgen”, geeft schepen van Toerisme Natascha De Meulemeester nog mee.

Meer info?

Website en Facebookpagina MOU – Museum Oudenaarde