Spar verlaat Moerbekeplein: plannen heraanleg doen Christophe de knoop doorhakken

Moerbeke. Spar-uitbater Christophe Neyt kondigt aan dat hij zijn winkel aan het Moerbekeplein sluit. Volgens hem maken de geplande heraanleg en het gewijzigde parkeerregime een leefbare uitbating onmogelijk. De stad wijst erop dat het definitieve ontwerp juist inspeelde op bezorgdheden uit de buurt en het aantal parkeerplaatsen optrok naar 77, met extra kortparkeerplaatsen bij de handelszone.

“Als dit project erdoor komt, moet ik mijn winkel sluiten. Klanten willen dichtbij laden en lossen. Zonder voldoende parking voor de deur is er geen winkel. Ook de winkelketen Spar bevestigt dit,” zegt Neyt. Hij vreest bovendien knelpunten voor leveringen met vrachtwagens en een langere stapafstand voor klanten, zeker bij slecht weer.

Wat verandert er aan het plein?
De stad Geraardsbergen zet in een groener, kindvriendelijker Moerbekeplein, met ontharding, waterinfiltratie, ontmoetingsplekken en speelruimte. Na infosessies op 24 en 26 april en extra parkeertellingen door SOLVA (mei 2025) besliste het bestuur om van ±60 naar 77 parkeerplaatsen te gaan en kortparkeren dichter bij de winkels te voorzien.

Het plein wordt vandaag vaak gebruikt door pendelaars, terwijl de NMBS-parking (circa 143 plaatsen) geregeld onderbenut is. De stad startte overleg met NMBS en Infrabel om die parking beter te benutten en, indien nodig, uit te breiden. Na de heraanleg kunnen op weekdagen enkele plaatsen op het plein tijdelijk voor pendelaars worden gereserveerd; in het weekend zijn alle 77 plekken voor bewoners en bezoekers.

Handelaar blijft kritisch
Spar-uitbater Christophe Neyt vreest dat de heraanleg van het Moerbekeplein zijn winkel onleefbaar maakt omdat parkeren vlak voor de deur verdwijnt. Nu zijn er volgens hem een tiental plaatsen aan de vitrine; in de plannen zouden er vooraan nog ongeveer vier resteren, waardoor klanten 50 à 65 meter met boodschappen moeten stappen. “Dat is slechts één parkeerplaats meer dan in de oorspronkelijke plannen.”

Ook de logistiek wordt moeilijker: hoewel een leverroute is ingetekend voor vrachtwagens van 5 tot 10 meter, ziet hij in de praktijk een keuze tussen ofwel leveringsvak ofwel parkeren. Neyt zegt dat zijn zaak in de plancommunicatie “vergeten” werd en dat onvoldoende rekening is gehouden met laad- en losbehoeften en manoeuvreerruimte en de nood aan parkeren dicht bij de winkel.

Christophe Neyt investeerde zijn privégeld in de zaak. Hij reageert bijzonder ontgoocheld: “Als ik op het Moerbekeplein blijf, zal mijn zaak failliet gaan en mag ik mijn huis verkopen. Ik kies dus eieren voor mijn geld en zoek een andere locatie.”

Julien Borremans