Regenboogvlag
©rv - Facebookpagina - Regenboogvlag

Open brief gericht aan de burgemeester van Ninove over het incident regenboogvlag

Op de Facebookpagina van M.L. is een open brief te vinden die is gericht aan de burgemeester van Ninove, Guy D’haeseleer. M.L. is de inwoner bij wiens woning de regenboogvlag in brand is gestoken.

“Beste burgemeester, beste Guy D’haeseleer,

Je zal het wel hebben zien passeren: het artikel met als titel ‘Regenboogvlag in brand gestoken aan woning van jong gezin’.
Een artikel dat enorm veel emoties en reacties heeft teweeggebracht. Vooral voor ons. Want het was namelijk aan onze voordeur dat de vlag in brand werd gestoken. Ze werd van onze gevel getrokken en aan de deur in brand gestoken. Dit terwijl ik met onze baby boven nietsvermoedend lag te slapen. Ik hoef er uiteraard geen tekening bij te maken dat dit heel anders had kunnen aflopen en het artikel ook een andere titel had kunnen hebben …

Het gevoel dat de ochtend bracht was enorm zwaar, meneer de burgemeester. Het gevoel dat ik en mijn gezin niet eens veilig zijn in ons eigen thuis is niet te vatten. En waarom? Omdat we een vlag hebben hangen die steun biedt aan de omgeving waarin wij leven en willen leven. Openlijk hebben u en uw partij al heel duidelijk gemaakt dat jullie visie op samenleving en wie daarin thuishoort helemaal anders is. Helemaal anders dan onze visie. En dat kan, ik respecteer dat. Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen visie en mening. Jullie spreken een andere taal dan wij. Maar kunnen we wél dezelfde taal spreken als het aankomt op het veroordelen van een misdaad? Hier zijn geen visies over nodig, maar een duidelijke taal die wettelijk reeds is vastgelegd.

Kunnen we het hier allemaal mee eens zijn dat brandstichting aan een woning en vandalisme met haatdragend motief een criminele misdaad is?

En kan u als burgemeester van Ninove, de stad waar ik ben grootgebracht, dit mee veroordelen, dat zulk gedrag niet te tolereren valt?

Ik hoop oprecht, meneer de burgemeester, dat u dit niet hoeft mee te maken wanneer u een vlag heeft hangen die uw visie representeert.

Dat u niet het gevoel moet hebben dat u niet meer veilig bent in uw eigen huis, omdat er brand werd gesticht aan uw woning omwille van de vlag die uithangt op uw eigendom.

Ik hoop écht oprecht dat u en het politiekorps dit voorval bekijken en behandelen als een misdaad en niet als een ‘koekje-van-eigen-deeg’-gegeven. Met de nodige objectiviteit en het oog op criminaliteit die niet zou mogen gebeuren in de stad Ninove.

Dat u openlijk en publiekelijk dit soort misdaden veroordeelt en een sterk signaal geeft dat dit soort daden écht niet door de beugel kan.
Want dit is wat ik uiteindelijk wel verwacht van de burgemeester van de stad waar ik in woon. Een stad die veilig moet zijn en wordt gehouden voor élke inwoner.”