Personeel AZ Sint-Elisabeth, trots op nieuwe ziekenwagen

19598446_1718099458484902_5410821496437509789_n.jpg

Zottegem, 27/06/2017 – Het personeel van de spoedgevallendienst en de ambulanciers van het AZ Sint-Elisabeth Zottegem zijn trots op de nieuwe ziekenwagen. Hij wordt volgende week in gebruik genomen. (PDV)

Persbericht

De spoedgevallendienst van het AZ Sint-Elisabeth Zottegem is jaarlijks goed voor meer dan 18.000 opnames. In 2016 kwamen 3062 van die opnames binnen via de dienst 112. De zorg voor kwaliteit is ook op de spoedgevallendienst van groot belang. Vorig jaar investeerde het ziekenhuis in een nieuwe MUG. Eind deze week neemt de dienst een   nieuwe ziekenwagen in gebruik, een investering goed voor 107.000 euro.

Ruim, stabiel, zacht geveerd en tot in de puntjes uitgerust: de nieuwe ziekenwagen is helemaal ‘state-of-the-art’. Niet dat de vorige niet meer voldeed, maar nieuwe bezems vegen nu eenmaal beter.

ambulance6892

Geert Van Iseghem, hoofdverpleegkundige spoedgevallendienst vertelt: “De vorige ziekenwagen dateerde van 2004. Dat was, net als het nieuwe model, een Mercedes Sprinter: een vrachtwagenonderstel waarop een als ‘sanitaire cel’ ingerichte container wordt geplaatst. De nieuwe wagen heeft wel een dubbele as. Daardoor is hij een stuk stabieler en baanvaster. Omdat hij zwaarder is, moeten de ambulanciers die van een extern ziekenwagenbedrijf komen, een rijbewijs C hebben. Een ander groot verschil met het vorige model is de comfortvering. In de vorige ziekenwagen voelde je de putjes en de kasseien. De nieuwe vangt al die schokjes beter op.”

Ook comfortabel is het gevoel van ruimte. In de nieuwe ziekenwagen zijn er zelfs links en rechts van de pati ënt zetels voorzien. Als er naast de ambulancier twee mensen mee zijn, kunnen die zich allebei vastgespen en veilig naast de pati ënt plaatsnemen. In het vorig model was daar maar één zetel.

Geert Van Iseghem: “De hele inrichting is natuurlijk gemoderniseerd. De GPS staat in verbinding met het Astridsysteem: van zodra je de oproep krijgt, verschijnen de gps-coördinaten van je bestemming automatisch op de monitor en kan je vertrekken. De elektronica is centraal bedienbaar. De chauffeur en de mensen achteraan kunnen via intercom communiceren. In de cabine kan je zien welke richtingaanwijzers de chauffeur gebruikt, zodat je je kunt schrap zetten voor een bocht. En de zijdeur gaat elektrisch open, waarbij het trapje automatisch   mee uitglijdt.”

Een opvallend nieuw snufje is de blauwe, UV-achtige verlichting. “Die zou niet alleen rustgevend werken, maar ook de bloedvaten beter zichtbaar maken.”

Spoedgevallendienst in cijfers (2016)

In 2016 telden we 18.017 spoedopnamen.

17%   ofwel 3062 opnames kwam binnen via de dienst 112.

5% ofwel 900 opnames onder begeleiding van een MUG wagen

2% ofwel 360 opnames met een andere ziekenwagen

81% ofwel 14593 opnames met eigen vervoer

85% van de spoedopnames gebeuren tijdens de dag

15% tussen 22 uur en 8 uur