Kruispunt ‘De Vier Wegen’ wordt veiliger.


In de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid Oost-Vlaanderen werd beslist om het kruispunt ‘De Vier Wegen’ in het voordeel van de fietser te herinrichten.

Het kruispunt van de Astridlaan (N42) en de Aalstsesteenweg (N460), beter gekend als ‘De Vier Wegen’,  is op zijn zachtst gezegd heel onveilig voor fietsers. In het verleden zijn er al ernstige verkeersongevallen gebeurd.

In het voordeel van de fietser
Schepen van Mobiliteit Rurik Van Landuyt (Open VLD) stelt eveneens vast dat het kruispunt gevaarlijk voor fietsers is. ‘Maar daar komt verandering in. Op de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid Oost-Vlaanderen werd beslist om het kruispunt ‘De Vier Wegen’ in het voordeel van de fietser te herinrichten.’
De huidige fietsoversteekplaatsen worden verlegd en er komen twee middeneilanden waar de fietsers haaks kunnen oversteken richting N460. In de N42 komen er tevens arceringen en paaltjes om het verkeer af te remmen. Wanneer de werken van start gaan, is nog niet bepaald. ‘Dat wordt vast wel op de volgende vergadering van de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid Oost-Vlaanderen bepaald’, aldus Van Landuyt.

Halfslachtige aanpak
Armand Matthijs van buitensportvereniging Rebus is al lang pleitbezorger om de Astridlaan en zeker de Vier Wegen fietsveiliger te maken. Armand is niet te spreken over de halfslachtige aanpak. ‘De paaltjes en wat arceringen vormen een doekje voor het bloeden en vormen geen echte afremming. Er wordt niet gesproken over aangepaste snelheden en structurele ingrepen om zowel voetgangers als fietsers een veilige voorrang te geven.’ Armand Matthijs is duidelijk: ‘Wij verwerpen de halfslachtige oplossing en vragen een degelijke aanpak. We blijven vragende partij voor een echt fietsbeleid met vrij liggende fietspaden in de natuur.’
Armand Matthijs vraagt tevens aandacht voor de onveilige verkeerssituaties aan de Zonnebloemstraat en de Edingseweg en aan de Aalstsesteenweg ter hoogte van ‘Van Der Schueren’.

Julien Borremans