Autoverkoop piekt op jaarniveau
Reeds twee maanden op rij daalt de autoverkoop, maar de verkoop blijft op een hoog niveau over het hele jaar bekeken.
De dieselwagens blijken de grote boosdoeners voor het milieu, uitgezonderd voor de staatskas die gretig hoge accijnzen en taksen op de diesel binnen rijft.
Over alle andere mazout verbranders en andere uitstoot, wordt met geen woord gerept
Met de invoering van de nieuwe WLTP normen in het vooruitzicht steeg de wagenverkoop spectaculair in de loop van 2018, wat vervolgens een aanzienlijke minder verkoop tot gevolg had de laatste maanden van dit jaar.
Eind november 2017 waren er 518.486 personenwagens verkocht, eind november 2018 waren dit er 526.435, nog iets meer dan verleden jaar.
Minder en meer
Op jaarbasis zien we dat enkele populaire merken het minder goed doen.
Vooral BMW, Mercedes, Opel, Audi, Ford, Citro ën en Skoda zien een dalende verkoop.
Ook de elektrische Tesla verkocht dit jaar -23,21 % minder wagens dan in 2017.
Opvallende stijgers dit jaar zijn: Hyundai, Volvo, Kia, Seat, Mazda, Jeep en Jaguar.
Luxemerken
Bij de top zien we tot nu toe een verkoop van 217 wagens bij Maserati, 100 bij Ferrari, 64 voor Bentley, 21 bij Lamborghini, 18 bij Mc laren, 15 bij Rolls Royce en er werden ook nog 11 wagens Cadillac verkocht .
Motoren
De motoren kennen dit jaar een stijgende verkoop tegenover 2017.
Het goede weer maar ook de files zitten er voor iets tussen.
Eind november 2018 waren er 24.036 motoren verkocht, tijdens dezelfde periode in 2017 werden er 21.758 verkocht.
Onder motoren verstaan we alles wat als dusdanig wordt ingeschreven.
De 10 best verkochte merken zijn in dalende lijn : Yamaha, BMW, Honda, Piaggio, Kawasaki, Harley-Davidson, KTM, Sym, Triumph en Suzuki.