Nieuw elan voor toerisme en Schepenhuis in Herzele

Wie centrum Herzele binnenrijdt, kan er niet naast kijken: het Schepenhuis, zoals het gebouw in de Herzeelse volksmond wordt genoemd.  “Het is veruit het mooiste gebouw van ons centrum”, zegt Heidi Knop, schepen van Toerisme en Lokale Economie.“Maar op dit moment wordt het gebouw niet de eer aangedaan die het verdient. Daar komt zeer binnenkort verandering in. Het Schepenhuis krijgt een nieuw elan, net als de toeristische dienst die er gehuisvest zit.”

Toeristische dienst verhuist naar De Wattenfabriek

“Vanaf 2 mei 2019 verhuist de toeristische dienst van het Schepenhuis naar De Wattenfabriek op het Solleveld”, vertelt schepen Heidi Knop.  “De dienst wordt geïntegreerd in de brede dienstverlening van De Wattenfabriek. Dat heeft heel wat voordelen. De Wattenfabriek krijgt wekelijks heel wat bezoekers over de vloer, die we kunnen laten kennismaken met ons toeristisch aanbod. Het toeristisch onthaal is door de verhuis ook ’s avonds en op zaterdagvoormiddag open, net als de bibliotheek. En een groter team van ambtenaren staat klaar om onze toeristische dienstverlening een nieuw elan te geven.”

Het lokaal bestuur werkt dan ook aan een  actieplan voor toerisme  in Herzele.  “Er komt een nieuw digitaal wandelplatform i.s.m. Toerisme Vlaamse Ardennen en we starten binnenkort met een onthaaltraject voor horecazaken en logies. Op die manier kunnen ook zij fungeren als toeristisch infopunt voor onze gemeente. We denken ook aan een uitbreiding van het aantal gidsen en een gloednieuwe vakantiegids over onze gemeente.”

Zomerbar aan het Schepenhuis

De verhuis van de toeristische dienst betekent niet dat het Schepenhuis leeg komt te staan. Integendeel.  “De studie naar de detailhandelskern van onze gemeente, die Solva op vraag van het gemeentebestuur uitvoerde, stelde voor om het gebouw een nieuwe invulling te geven in het kader van de herwaardering van ons centrum. Geen evidentie, en dus besloten we om er een pop-upproject van te maken. Dat laat ons toe om te evalueren, bij te sturen en te ontdekken welke renovatiewerken er nodig zijn in het gebouw.”

Vanaf begin juni tot eind september loopt het eerste pop-upproject aan het Schepenhuis: een zomerbar met groot terras. De organisatie is in handen van Festivents, die ook al de Burchtconcerten en Duivels aan de Burcht / De Steenoven (mee) organiseerde.  “De organisatie had een aanvraag ingediend voor een zomerbar aan de Burcht. Het gemeentebestuur heeft hen gevraagd om het concept te verplaatsen naar het Schepenhuis.”

Het project betekent  geen concurrentie voor de bestaande horecazaken en initiatieven.  “Met dit project willen we ons centrum nieuw leven inblazen. Volk trekt volk. De andere horecazaken zullen hier ook hun graantje van meepikken. We zullen met hen ook persoonlijk communiceren over dit project. Bovendien werkt de zomerbar zoveel als mogelijk met lokale producten. De bar is enkel op zaterdag en zondag en één keer per maand op vrijdag open, telkens tot 22.00 uur. Het is ook niet de bedoeling om daar ’s avonds optredens of fuiven te organiseren. Op die manier wordt ook de overlast beperkt.”

“We hopen dat dit eerste project andere mensen stimuleert en op idee ën brengt. Na de zomerbar is er immers ruimte voor een tweede pop-upproject. We kijken nu al uit naar de voorstellen.”

Horeca stimuleren: afschaffing belasting terrassen en Bistro@Herzele

Het nieuwe bestuur maakt er geen geheim van dat ze de horeca wil stimuleren.  “Op de laatste gemeenteraad werd dan ook beslist om de belasting op het plaatsen van een tijdelijk terras af te schaffen. Horecazaken zijn wel nog verplicht om dit aan te melden, maar de retributie valt weg.”

Daarnaast wil het lokaal bestuur tonen dat Herzele op culinair vlak nu al heel wat te bieden heeft.  “Meer dan twintig handelaars en horecazaken slaan daarom i.s.m. het gemeentebestuur de handen in elkaar voor Bistro@Herzele, een groot  tastingevent  op zondag 2 juni 2019 van 11.30 tot 17.00 uur rond het Schepenhuis en op de Groenlaan.”

Deelnemers:

  • ’t Pralikske
  • Bakkerij De Vuyst
  • Brouwerij De Ryck
  • Brouwerij Van Den Bossche
  • Casa Follia
  • De Wijngaard
  • Den Eeuwigen Beenhouwer
  • Driesse wijnen
  • Eco & Fair
  • Elly’s in broodjesland
  • Kattekwaad
  • Kokon
  • Restaurant Alexandre
  • ‘t Schitterend Ongeluk
  • Studio Gelato
  • Tartelien
  • Tillies
  • Versmarkt Martine
  • Vinifika

“De toegang tot het evenement is gratis. Aan de standen betaal je met jetons van 1 euro, die je op twee kassapunten kan kopen. Er is ook heel wat randanimatie, o.a. door Radio Star. Allemaal in zuiderse sfeer. Daar zorgen tuincentrum Goessens en Patricks Vintage Shop voor.”

Vanaf 6 mei 2019 kan je bij alle deelnemers een voorverkoopkaart kopen voor 10 euro. In ruil krijg je 12 jetons (10 + 2 gratis).