Tegen eind 2020 wordt de tweede pendelparking aan het station van Ninove betalend. Dat heeft minister Bellot gezegd in het federaal parlement, dit op vraag van de Ninoofse N-VA afdeling. Hij wou weten wat de toekomstplannen zijn van het stadsbestuur en de NMBS met de stationsomgeving van Ninove.
Daaruit blijkt dat het Stadsbestuur van Ninove regelmatig samen zit met de NMBS. In het antwoord van de Minister op onze vraag zijn volgende zaken aan het licht gekomen:
- Er komt g één nieuw stationsgebouw en het zal ook niet worden gerenoveerd.
- De perrons zullen w él worden vernieuwd, wat op zich merkwaardig is, want beide perrons en omheiningen zijn sinds 2012 vernieuwd. De wachthokjes werden ook vervangen door de standaard glazen wachthuisjes.
- Het stationsplein wordt pas onder handen genomen op “middellange” termijn. Er staat dus nog niets concreet ingepland, ondanks de goednieuws show van het Stadsbestuur over het al reeds gemaakte en gepubliceerde ontwerp.
- De afschaffing van de overwegen ligt bij INFRABEL op tafel. Concrete plannen zijn niet bekend.
“Waarom communiceert het Stadsbestuur hier niet over? Of is dit 1 van de creatieve manieren van de Schepen van Mobiliteit om budget vrij te maken? Alsook rijst de vraag wanneer dit op de Gemeenteraad zal worden besproken en of buurtbewoners zullen worden betrokken bij het overleg met de NMBS en het Stadsbestuur? De pendelparking moet vrijgegeven worden voor werkenden, pendelaars, kooplustigen… Zo kunnen de bewoners dichter bij hun huis parkeren, wat ook een duidelijke vraag is vanuit de wijk die al een tijdje te maken heeft met de parkeerproblematiek in hun straat. Een betalende pendelparking zal de pendelaars nog meer doen uitwijken door zich te parkeren in de straten van de stationsbuurt. Het is ook rampzalig voor het promoten van het openbaar vervoer.” aldus Karolien De Roose