‘Jan De Lichte’ verloochent roots en is niet beloofde topreeks

In Belgi ë is het nog wat wachten vooraleer de reeks  van VTM over ‘De Bende van Jan De Lichte’, naar het roman van Louis Paul Boon, te zien zal zijn.   Merkwaardig want de reeks werd reeds in 2016 opgenomen.

Kwatongen beweerden dat de serie een mislukking was en daardoor weinig gading vond om uitgezonden te worden. VTM liet na kritiek van onder andere de acteurs weten dat de serie zo prestigieus en goed is dat men wacht om deze op het juiste ogenblik te lanceren, al dan niet betalend.

Wie de eer heeft in het buitenland te vertoeven en toegang heeft tot een beeldbuis gekoppeld aan een Netflix-abonnement kan wel genieten van de reeks, want deze streamingservice biedt de serie international (behalve in Belgie) aan.

Wij hadden de eer de serie mee te pikken en waren van oordeel dat de serie het label ‘topserie’ onwaardig is. De verhaallijn die verre van het boek staat hapert op verschillende momenten. Soms krijgt men het gevoel dat sommige scenes eruit geknipt of mislukt waren en huppelen de capriolen van Jan De Lichte van de hak op de tak. Verder is het behoorlijk jammer als streekgenoot van De Lichte te moeten vaststellen dat zijn afkomst geen eer aangedaan wordt. Zijn geboortedorp, de lokale bossen, noch de stad Aalst worden vernoemd. Enkel de naam ‘Kluisbos’ valt. De locatie waar de serie grotendeels opgenomen werd. Dat de acteurs geen dialect in de mond nemen is ergens begrijpelijk, maar helemaal bizar is dat diegenen die het wel doen ‘aantwaarps’ spreken.

Maar kom, niet alles aan de reeks is slecht, anders hadden we de 10-afleveringen niet uitgezeten. Een vette pluim op de hoed van de acteurs met op een podiumplaats Tom Van Dyck die als Baljuw Baru echt wel de serie draagt. Veel beelden zijn adembenemend mooi en men kan zien dat men kosten nog moeite gespaard heeft om te investeren in kostuums.

Kortom, De Bende van Jan De Lichte kan de avonden vullen, maar ze is verre van de beste Vlaamse serie die u ooit zag.