PVDA Geraardsbergen kant zich tegen de invoering van betalend parkeren op NMBS-parkings.


Deze week liet Minister François Bellot (MR) in de bevoegde commissie weten dat aangaande de geplande constructie van de parkeertoren de NMBS vooreerst betalend parkeren zal invoeren en de reizigers en de reizigers zal sensibiliseren om op een duurzame manier naar het station te komen. “Onbegrijpelijk”, zegt Nick Dobbelaere van PVDA Geraardsbergen. “Het verkeer zit muurvast en het klimaat slaat op hol, maar de NMBS neemt een maatregel die de mensen net m éér in de auto zal dwingen.”
PVDA Geraardsbergen is niet te spreken over de plannen van de NMBS die minister van Mobiliteit Bellot in de Kamer uit de doeken deed. De NMBS wenst pendelparkings betalend te maken.   “Dit zal perverse gevolgen hebben”, voorspelt Nick Dobbelaere. “Ten eerste zullen mensen hun auto’s nog meer beginnen te parkeren in de omliggende straten. Dat zorgt voor extra overlast en parkeerdruk in de buurt aan de achterkant van het station. Ten tweede maakt dit de trein nemen ook minder aantrekkelijk. Dit zal voor sommigen dan ook het signaal zijn om direct de auto te nemen naar het werk. Nog meer auto’s in de file dus.”
“Mensen die de trein nemen naar het werk worden nu een zoveelste keer financieel gestraft. Treintickets worden steeds duurder, nu moeten ze ook nog eens betalen om hun auto achter te laten op de NMBS-parkings”, aldus Nick Dobbelaere. In andere steden waar de NMBS het betalend parkeren al heeft ingevoerd betaal je snel 300 à 400 euro voor een jaarabonnement op zo’n pendelparking. Dat is echt niet meer te verantwoorden, meent Dobbelaere.
De voorman van de PVDA van Geraardsbergen meent te weten dat de stad Oudenaarde aan de NMBS heeft gevraagd om de parking daar over te kopen, om het parkeren weer goedkoper te maken. Want wat blijkt daar? “Veel pendelaars gebruiken het parkeerterrein niet meer en wijken uit naar andere treinstations.”   “Zo’n scenario staat ons ook te wachten”, zegt Dobbelaere. En wat met mensen die in het weekend komen winkelen? “Ook voor hen is dit een streep door de rekening. Net terwijl we moeten inzetten op gratis parkeergelegenheid aan de rand van de stad om auto’s uit het centrum te houden, wordt een van die grootste randparkings betalend. Absurd!”, aldus Nick Dobbelaere.

“Dit is werkelijk onbegrijpelijk”, besluit Dobbelaere. “Het verkeer zit muurvast en het klimaat slaat op hol, maar de NMBS neemt een maatregel die de mensen net m éér in de auto zal dwingen. Dit is niet de sterke, kwaliteitsvolle, toegankelijke openbare dienst die de treinreiziger van de NMBS mag verwachten.”