Koop lokaal, ook na corona

Zalando, Amazon,...zullen onze verenigingen niet steunen

Corona is het begin van een nieuw tijdperk. De wereld is wakker geschud dat het na corona niet meer hetzelfde zal zijn. Door het alomtegenwoordige klote coronavirus werden het moeilijke tijden voor tal van lokale handelaars. Jij kan de lokale handelaars steunen door bij hen te kopen, online te bestellen. Er is met corona wel iets moois voor in de plaats gekomen, mensen kopen nu meer lokaal, er is veel meer verbinding, hartverwarmende acties schieten uit de grond, de solidariteit neemt ongelofelijke proporties aan, heel veel burgerzin,…Dit is een kans die we moeten grijpen. Blijf lokaal kopen. De coronacrisis wijst ons ook op de absurditeit van veel verplaatsingen, ze zijn vaak niet nodig. Meer nog, ze zijn niet effici ënt. Amazon, Zalando,… zullen onze verenigingen niet steunen. Oosterzeelse handelaars w él. In je eigen buurt winkelen, thuis laten leveren, je helpt onze lokale handelaars. Win — win! Buy local! (Reporter 17, foto’s Danny De Lobelle)
Net zoals u, beste NUUS-lezer, hebben we ons in de afgelopen maanden blind gestaard op de vorm van het monsterachtige uitvergrote grillige coronavirus dat zowat in elke nieuwsuitzending op de achtergrond opduikt, die akelige bol met zijn obscene spenen, soms zie ik er een zeemijn uit WOII in, of een monsterachtig speelgoed ‘made in China’,…maar goed, mijn verbeelding is van korte duur,…we moeten de feiten onder ogen zien, vele handelaars zitten in overlevingsmodus, een tijd waren de winkels gesloten, bezorgd om de gezondheid van de klanten,…maar nu doet men een oproep naar de solidariteit van de consumenten. Als je iets koopt in de winkel, of online,…doe het lokaal. In het jongste nummer van ‘Oosterzele Onderneemt’ vindt u een handig overzicht van zaken, winkels, hoevewinkels, zaken,…waar je terecht kan. Schepen Lokale Economie Orville Cottenie en het gemeenbestuur blijven meer dan ooit de lokale economie met verve verdedigen. De winkels en zaken zijn voorts belangrijk voor de dynamiek in een gemeente, het sociale weefsel. ‘Koop lokaal’, is het devies van ‘Oosterzele Onderneemt’ én het gemeentebestuur, dat zinnens is om de lokale economie door de crisis te loodsen. Onze bloedeigen winkels en handelszaken leveren een grote inspanning om lokale, kwaliteitsvolle producten aan te bieden.   Een beetje Oosterzeels chauvinisme kan toch geen kwaad, passie voor kwaliteit, passie voor wat Oosterzele te bieden heeft. Consumptie en cultuur, een mooie missie toch. Het kan samengaan met e-commerce.
Het bestuur van ‘Oosterzele Onderneemt’, met drijvende kracht co — voorzitter Hugo Verstaeten (een man met vele verdiensten voor de lokale economie), blijft al jaren de Oosterzelenaars sensibiliseren en overtuigen om zijn inkopen te doen bij de lokale handelaars. Lokaal kopen is goed voor de toekomst van een gemeente.   De werking van ‘Oosterzele Onderneemt’ is in verandering en sluit aan bij het meerjarenplan van het gemeentebestuur en in het bijzonder voor het luik voor de lokale economie 2020 — 2025. De vier grote speerpunten: Support — Stimulatie — Collaboratie — Expert. Oosterzele op de kaart zetten en te houden als een leefbare landelijke gemeente waar handelaars, ondernemers nog hun boterham kunnen verdienen.
Nieuw bloed
Met Yannick De Pelsmacker (Gijzenzele) en Joris Schepens (Balegem) heeft ‘Oosterzele Onderneemt’ nieuw jong bloed in de rangen. Yannick bracht samen met zijn broer Robin (sinds 2017) al drie nieuwe bieren op de markt: het Gijzelaarke Blond, Gijzelaarke tripel en dubbel. Met succes. De trein is vertrokken, het gamma werd al uitgebreid met bijpassende bierkazen en een gin van het Gijzelaarke. Yanninck De Pelsmacker: ‘Ik ben er van overtuigd dat door het ondersteunen van lokale zelfstandigen, de gemeente zal floreren in al zijn facetten. Ik doel op toerisme, verenigingsleven, uitstraling van onze lokale handelaars. Mijn leuze: denk, koop lokaal, omdat we allemaal Oosterzelenaren zijn’.
Joris Schepens (actief bij muziekvereniging Con Animo én het Sinksencomit é) wil graag meewerken om de lokale handel in onze gemeente te stimuleren. Joris Schepens: ‘Door lokaal te kopen stimuleert met het sociaal contact: de dynamiek en de leefbaarheid. Het uitwerken én meewerken aan allerlei initiatieven om de Oosterzelenaars aan te zetten om aankopen te doen in eigen gemeente vind ik uiterst boeiend. Ik ben er van overtuigd dat Samenwerken Werkt. We hadden graag tijdens Sinksenkermis onze eigen handelaars extra in the picture gezet, op zondag 31 mei hadden we graag uitgepakt met een lokale markt (braderie). Corona besliste er anders over. Maar uitstel is geen afstel’.         Reporter 17