Jules en Emile uit de Vlaamse Ardennen kleuren de nieuwe Ketnet-spot

Met de paplepel aan de slag voor meer fantasie en creativiteit!

 

Geef kinderen een houten lepel en ze kunnen zich uren amuseren. Ze spelen toneeltje, zingen liedjes of vechten met hun houten zwaard tegen ingebeelde vijanden. Maar geef ouders een houten lepel en ze denken aan… soep maken. Weg fantasie!

“En dat is jammer, want fantasie is superbelangrijk!”, vertelt Annemie Gulickx, netmanager van Ketnet. “Met Ketnet Junior proberen we dan ook hard in te zetten op het stimuleren van de fantasie van de allerkleinsten. Denk maar aan programma’s als Tik Tak en de wereld van Kaatje Tralalaatjes”. Fantasie blijkt inderdaad belangrijk want het kan de ontwikkeling van jonge kinderen op vele fronten stimuleren. En dat op een hele veilige manier, want fantasie is natuurlijk niet echt. Zo kunnen kinderen allerlei vaardigheden en situaties oefenen en dat is goed voor de ontwikkeling van empathie, creativiteit en sociaal inzicht. “Het is ook zeer goed om als ouder mee te gaan in de magische wereld van je junior. Zo kan je hen begeleiden en stimuleren om nog meer te fantaseren. En daarnaast is het gewoon ook erg leuk,” besluit Annemie Gulickx. Maar net daar knelt het schoentje. Want als ouder ben je je fantasie vaak onderweg een beetje verloren.

Daarom bedacht reclamebureau Lucy De Fantaseerspelen, een nieuw medium om ouders weer aan het fantaseren te krijgen. “Met De Fantaseerspelen willen we ouders en grootouders een duwtje in de rug geven om weer te fantaseren en spelen zoals vroeger, samen met hun junior,” vertelt Ruben Van Maldeghem, copywriter bij Lucy. De Fantaseerspelen zijn een reeks luisterverhalen, al dekt die term de lading niet. Want het is zeker niet de bedoeling om alleen maar te luisteren en stil te zitten. In De Fantaseerspelen zijn de juniors en (groot)ouders de hoofdpersonages.

De vertelstem pakt hen bij de hand maar een stevige portie eigen fantasie en verbeelding is nodig om de avonturen tot een goed einde te brengen. Muziek en geluid leek ons de perfecte manier. Het kent geen limieten en alles gebeurt tussen de twee oren.”

De Fantaseerspelen worden gelanceerd met onder andere een tv-spot. Die toont een sociaal experiment waarin kinderen, ouders en grootouders allemaal een houten lepel voorgeschoteld kregen met de vraag: “Wat kan je daarmee doen?”.

Twee van die kinderen zijn Jules en Emile. Ze wonen in Oudenaarde maar zijn afkomstig van Zwalm. Van wie ze de creativiteit meekregen kan gemakkelijk vastgesteld worden. Papa Yannick Callebaut is een nuchtere zaakvoerder van een druk draaiend boekhoudkantoor, maar mama Femke speelt reeds lange tijd toneel en mocht recent nog schitteren in Adam en Eva, een film over en in de Vlaamse Ardennen.

Het idee om ouders en grootouders opnieuw te leren fantaseren met De Fantaseerspelen, is ontsproten uit het brein van Jonas Marysse, Art Director bij Lucy en Ruben Van Maldegem, Copywriter. Ze wonnen als team reeds prestigieuze prijzen, zo onder andere op de Creative Belgium Awards en ook een internationale prijs op de Webbys, de “oscars” van het internet.

Zo vertelt Jonas mij: “Ouders kwamen niet verder dan “een lepel om mee te roeren”. En dan kinderen met het grootste gemak zien fantaseren op de set met een lepel was tegelijk aanstekelijk en confronterend. Daar kan elke volwassene nog veel van leren”. Maar wellicht is Jonas ook nog kind met de kinderen en kan hij hen daarom zo meetrekken in zijn creatieve brein.

Benieuwd hoe ze klinken? Haal dan snel een houten lepel en beluister ze in de gratis Ketnet Junior-app of via Spotify. Veel fantasie-plezier!