Na 220 ongevallen in de laatste 15 jaar op N42: twee rijstroken per rijrichting en 8 km nieuwe fietspaden

Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open VLD) doet de plannen voor de N42 (Europaweg) en benadrukt daarbij dat het de bedoeling is om er na 220 ongevallen in de laatste 15 jaar een veilige en vlotte verbindingsweg van te maken, met minder sluipverkeer en veiliger fietsen. Er komen twee rijstroken per rijrichting.

De N42 loopt van Wetteren, over Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem, Herzele,   Lierde, Geraardsbergen tot Lessen en is een belangrijke verbindingsweg tussen de   verschillende gemeenten in de regio en is belangrijk voor de ontsluiting naar de E40.

Minister Lydia Peeters: “Met de vernieuwde N42 trekken we volop de kaart van de   verkeersveiligheid én van de fietser. Bij de herinrichting van het trac é tussen de E40 in   Wetteren en de N46 in Zottegem kunnen fietsers alvast uitkijken naar de meer dan 8   kilometer nieuwe fietspaden die parallel met de Wettersesteenweg zullen lopen. Verder zal in   Oosterzele ook de Keiberg – Oude Wettersesteenweg (N465a) – met verhoogde fietspaden   worden uitgerust. Met een nieuwe fietstunnel aan de Leenstraat verplaatsen fietsers zich   veilig naar het station van Balegem en Sint-Lievens-Houtem. De wijk Anker zal dan weer vlot   bereikbaar worden via de fietsbrug over de N42 ter hoogte van Gijzenzele. De huidige carpoolparking aan de Kr ëfelsite wordt vervangen door een nieuwe parking aan   de Gijzenzelestraat. Op de nieuwe parking zullen 170 auto’s kunnen parkeren en er komt   een nieuwe fietsenstalling. De parking is vlot bereikbaar met de fiets   via het provinciale fietsnetwerk. Bus 46 van De Lijn krijgt hier een halte zodat je vlot   overstapt op het openbaar vervoer. Zo wordt uitdrukkelijk ook de kaart getrokken van combi mobiliteit.”  

Twee rijstroken per rijrichting en ecopassages

“De nieuwe Wettersesteenweg wordt een bredere weg”, aldus de minister. “In plaats van één rijstrook in elke   rijrichting komen er twee rijstroken per rijrichting. Een snelweg wordt het echter zeker niet.   Er wordt met dit ontwerp gekozen voor maximale inpassing in het landschap. Er komt zo   weinig mogelijk bijkomende verharding en grondinname wordt sterk beperkt: de nieuwe   weg volgt het huidige traject, landbouwvoertuigen mogen op de N42 blijven rijden. Dat   alleen spaart ongeveer 20 ha. Landbouwgrond. Op verschillende plekken, zoals in de   Hooimeersbeekvallei en de Oombergse bossen komen er hop-overs. Dat zijn hoge   beplantingen van bomen en struiken die ervoor zorgen dat vleermuizen, vlinders en vogels   omhoogvliegen en niet in aanraking komen met het verkeer. Marters, vossen, ree ën, …   leiden we dan weer via ecopassages onder de weg.”