Na 220 ongevallen in de laatste 15 jaar op N42: twee rijstroken per rijrichting en 8 km nieuwe fietspaden

Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open VLD) doet de plannen voor de N42 (Europaweg) en benadrukt daarbij dat het de bedoeling is om er na 220 ongevallen in de laatste 15 jaar een veilige en vlotte verbindingsweg van te maken, met minder sluipverkeer en veiliger fietsen. Er komen twee rijstroken per rijrichting.

De N42 loopt van Wetteren, over Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem, Zottegem, Herzele,  Lierde, Geraardsbergen tot Lessen en is een belangrijke verbindingsweg tussen de  verschillende gemeenten in de regio en is belangrijk voor de ontsluiting naar de E40.

Minister Lydia Peeters: “Met de vernieuwde N42 trekken we volop de kaart van de  verkeersveiligheid én van de fietser. Bij de herinrichting van het tracé tussen de E40 in  Wetteren en de N46 in Zottegem kunnen fietsers alvast uitkijken naar de meer dan 8  kilometer nieuwe fietspaden die parallel met de Wettersesteenweg zullen lopen. Verder zal in  Oosterzele ook de Keiberg – Oude Wettersesteenweg (N465a) – met verhoogde fietspaden  worden uitgerust. Met een nieuwe fietstunnel aan de Leenstraat verplaatsen fietsers zich  veilig naar het station van Balegem en Sint-Lievens-Houtem. De wijk Anker zal dan weer vlot  bereikbaar worden via de fietsbrug over de N42 ter hoogte van Gijzenzele. De huidige carpoolparking aan de Krëfelsite wordt vervangen door een nieuwe parking aan  de Gijzenzelestraat. Op de nieuwe parking zullen 170 auto’s kunnen parkeren en er komt  een nieuwe fietsenstalling. De parking is vlot bereikbaar met de fiets  via het provinciale fietsnetwerk. Bus 46 van De Lijn krijgt hier een halte zodat je vlot  overstapt op het openbaar vervoer. Zo wordt uitdrukkelijk ook de kaart getrokken van combi mobiliteit.” 

Twee rijstroken per rijrichting en ecopassages

“De nieuwe Wettersesteenweg wordt een bredere weg”, aldus de minister. “In plaats van één rijstrook in elke  rijrichting komen er twee rijstroken per rijrichting. Een snelweg wordt het echter zeker niet.  Er wordt met dit ontwerp gekozen voor maximale inpassing in het landschap. Er komt zo  weinig mogelijk bijkomende verharding en grondinname wordt sterk beperkt: de nieuwe  weg volgt het huidige traject, landbouwvoertuigen mogen op de N42 blijven rijden. Dat  alleen spaart ongeveer 20 ha. Landbouwgrond. Op verschillende plekken, zoals in de  Hooimeersbeekvallei en de Oombergse bossen komen er hop-overs. Dat zijn hoge  beplantingen van bomen en struiken die ervoor zorgen dat vleermuizen, vlinders en vogels  omhoogvliegen en niet in aanraking komen met het verkeer. Marters, vossen, reeën, …  leiden we dan weer via ecopassages onder de weg.”

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

X