Pop-ups in Geraardsbergen


Geraardsbergen. Op vrijdag 1 april 2022 opent pop-up Beautiqa de deuren in Geraardsbergen, een dag later volgt Appelblauw-Zeegroen. Beide zaken zijn de eerste succesvolle matches van het lokaal bestuur van Geraardsbergen tussen ondernemers en eigenaars van leegstaande handelspanden. Ze vormen een mooie aanvulling op het huidige handelsaanbod in Geraardsbergen.

Beautiqa: “In tijden van corona is een pop-up perfect om te starten als kleine zelfstandige”

Geraardsbergenaars kennen schoonheidszaak Beautiqa vandaag al vanop de Guilleminlaan. Vanaf 1 april volgt een pop-up in de Oudenaardsestraat. Een tweede zaak dus voor Nikita en Yilmaz. “Mensen kunnen bij ons terecht voor schoonheidsbehandelingen van kop tot teen, opleidingen én schoonheidsproducten. Elk van onze werknemers is gespecialiseerd in een bepaalde behandeling. Door ons voortdurend bij te scholen onderscheiden we ons. We willen dan ook enkel het beste voor onze klanten.”

“We waren al langer op zoek naar een pand. Onze huidige locatie is te klein geworden voor onze bloeiende zaak. Een pop-upconcept als tweede zaak is ideaal. We kunnen ons nu richten op klanten uit het centrum van Geraardsbergen. Zo’n pop-up is trouwens de perfecte oplossing om in coronatijden te kunnen starten als kleine zelfstandige.” Eigenaars Bettina en Pascal ontvangen Beautiqa in hun pand. Hoewel het initieel te koop stond gingen ze na een gesprek met Nikita en Yilmaz en de nodige evaluatie overstag om te verhuren.

“We zien het als een eerste stap naar verkoop. De huurder kan het pand betreden, het aan zijn/haar wensen aanpassen, het inrichten, er zich thuis voelen… We wilden starters of ondernemers die zich hervestigen om een ander publiek te kunnen aanspreken ook graag een kans geven.”
We werden goed begeleid door onze makelaar en het lokaal bestuur. Nadat we zicht kregen op de invulling van ons pand zijn we online samengekomen met de huurders. Het lokaal bestuur heeft de contracten mee voorbereid en stond altijd klaar met uitleg. Het is een aanrader om op die manier een zinvolle invulling te geven aan leegstaande panden.”

Appelblauw-Zeegroen: “Via onze pop-up maken we een paar maanden lang onze droom waar”

Stéphanie & Nele hebben met Appelblauw-Zeegroen een succesvolle webshop in tweedehands kinder- en zwangerschapskledij. Vanaf 2 april vind je hen in een fysieke pop-up in de Lessensestraat, en dit al zeker tot en met juni. “We verkopen leuke en kleurrijke kledij ongeacht het merk, en dit zowel voor jongens,  meisjes als toekomstige mama’s. We willen competitief zijn door de kleine prijzen die we hanteren. Leuke, comfortabele kleren waar je je goed in voelt hoeven niet duur te zijn.”

“In de nabije toekomst willen we graag een bakstenen winkel. Een pop-up is dan ook ideaal om ons concept uit te testen. De mensen krijgen de kans om ons, onze kwaliteitslabels en onze leuke stuks in levende lijve te leren kennen. Wie in het echt de kwaliteit van onze kledij kan ervaren zal nadien makkelijker ook iets online kopen. Wij maken alleszins een paar maanden lang onze droom waar.” Het is Serge Van Der Poorten, de uitbater van Jippy’s die zijn pand aan Stéphanie en Nele verhuurt. Lang moest hij niet twijfelen toen hij over het project hoorde.

“Het is heel fijn dat nieuwe ondernemers met een origineel idee kunnen proeven van het ondernemerschap en experimenteren met hun concept. Ze leren de positieve kanten en aantrekkelijkheid van ons winkelcentrum zien. Want ja, ook voor een webshophandelaar is en blijft een fysiek aanbod belangrijk. Deze nieuwe ondernemers trekken op hun beurt nieuwe centrumbezoekers aan en houden ons centrum trendy en aantrekkelijk.”

Wie zelf zijn/haar winkelconcept wil uitproberen via een pop-up of als eigenaar van een handelspand in Geraardsbergen zijn/haar pand ter beschikking wil stellen, kan de dienst Economische zaken contacteren via economische.zaken@geraardsbergen.be of 054 43 45 05.