Project Wandel & babbel laat senioren en scholieren samen wandelen

Het Mobiel Sociaal Huis en de leerlingen van het zesde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van het Hartencollege Secundair Onderwijs – Onderwijslaan in Ninove hebben hun schouders gezet onder het project Wandel & Babbel, om het sociaal welzijn van ouderen te bevorderen. Wandelen en babbelen hebben immers een positief effect op het welbevinden van senioren.

Corona en eenzaamheid

De coronacrisis maakte meer dan ooit duidelijk dat mensen nood hebben aan sociale contacten. Eenzaamheid is een reëel probleem en heeft een negatieve invloed op het geluksgevoel. De psychologische effecten van verschillende lockdowns en quarantaines mogen we niet onderschatten, ook vele ouderen voelden zich eenzaam en alleen. Ook het Mobiel Sociaal Huis, een stadsproject waarbij een ploeg van Ninoofse vrijwilligers, ondersteund en gecoacht door professionals, alle 65-plussers telefonisch contacteert om te luisteren naar hun noden, merkte meer eenzaamheid en negatieve gevoelens bij de Ninoofse senioren.

Wandel en babbel

Onderzoek wees uit dat een eenvoudige babbel een meerwaarde betekent binnen de hulpverlening. En wandelen heeft een positief effect op het mentaal en fysiek welbevinden. Zo groeide het idee voor het project Wandel & Babbel, waarbij senioren en leerlingen van de opleiding Gezondheids-en Welzijnswetenschappen van het Hartencollege Onderwijslaan samen wandelen en een babbeltje slaan.

Karin Couck, directeur Hartencollege Secundair Onderwijs – Onderwijslaan: “Het project past perfect binnen de doelstellingen van onze opleiding Gezondheids- en Welzijnswetenschappen. De leerlingen die deze richting volgen, zijn sociaalvoelend en gaan graag om met mensen. Leren vanuit de concrete werkelijkheid is een absolute meerwaarde voor hen. Via stages en seminaries maken ze kennis met de gezondheids-en welzijnssector. In die zin paste dit project absoluut binnen onze opleiding.”

Veerle Cosyns, schepen bevoegd voor ouderenzorg: “Dit project is een fijne samenwerking tussen de school en ons Sociaal Huis. De leerlingen kregen eerst een introductie over de werking van het Sociaal Huis, en bestudeerden o.a. de theoretische achtergrond rond eenzaamheid bij ouderen en communicatie. Via rollenspelen werden luister- en gesprekstechnieken ingeoefend. Sinds maart trekken de leerlingen twee keer per maand op pad voor een wandel en een babbel met senioren. Een win- winsituatie voor beide partijen.”

Dit project is gestart als een pilootproject en kadert binnen de beleidsdoelstelling om uit te groeien tot een seniorenvriendelijke stad. Het loopt begin mei af. Na een evaluatie zal bekeken worden of het project jaarlijks kan herhaald worden.