Nieuw in Basisschool Bevegem: vriendschapsbank voor leerlingen die zich eenzaam voelen

In basisschool Bevegem werd een zogenaamde vriendschapsbank in gebruik genomen. Voor leerlingen die zich eenzaam voelen. Het is een nieuwe stap in het streven naar zoveel mogelijk welbevinden op school.

BS Bevegem besteedt als ‘Rode Neuzen school’ immers heel wat aandacht aan het welbevinden van haar leerlingen.  “In 2019 werd voorzien in een ‘rustige ruimte’ op de speelplaats van de school”, legt Vanessa Van den Bulcke uit. Zij is zorg- en beleidsmedewerker en vervangend directeur van BS Bevegem. “In de stille ruimte kunnen leerlingen zich even terugtrekken en ontsnappen aan de prikkels waaraan ze worden blootgesteld. Het inzetten van een rustige plek draagt bij tot een groter welbevinden.”

Alle kinderen van de school krijgen ook sessies ‘rots- en water’ training. “Rots en Water is een sociale vaardigheidstraining waarin rond zelfvertrouwen, zelfbeheersing, zelfreflectie en weerbaarheid gewerkt wordt. Startend vanuit een fysieke invalshoek worden mentale en sociale vaardigheden aangereikt en verworven. Na het volgen van een training zijn jongeren meer bewust van hun eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Ze ontdekken hun eigen kracht en ontwikkelen het vermogen om met anderen samen te spelen, samen te werken of samen te leven. Het leert de kinderen om weerbaarder en verdraagzamer in het leven te staan en respectvol om te gaan met zichzelf en met anderen, ook in conflictsituaties. De kinderen ervaren dat je soms stevig moet staan als een rots, zodat anderen op hen kunnen vertrouwen, maar ook dat ze soms even beweeglijk en soepel moeten zijn als water.”

Met de introductie van de ‘vriendschapsbank’ gaat de school nu dus nog een stapje verder. “Wanneer iemand zich eenzaam voelt, kan hij/zij op de vriendschapsbank gaan zitten. Als een leerling op de bank zit, wordt hij/zij uitgenodigd door andere kinderen om mee te spelen. Op die manier worden kinderen nog meer uitgedaagd om samen te spelen en niemand uit te sluiten. We streven er echt naar dat iedereen zich goed voelt op onze school.”