Kunstkuur brengt Stedelijke Academie voor Muziek Woord en Dans en twee vrije basisscholen uit Oosterzele samen

De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans uit Zottegem (SAMWD) met het Filiaal Oosterzele heeft twee kunstkuren in de wacht gesleept vanaf dit schooljaar. Daarvoor gaat ze in zee met twee Oosterzeelse scholen, Vrije Basisschool (VBS) Scheldewindeke en De Appelaar. Het doel is komen tot een kruisbestuiving tussen beide onderwijsvormen, met de focus op de eindtermen van het basisonderwijs.

Kunstkuur wil kunst en cultuur binnen de basisschool versterken. Drie jaar lang werken leraren muziek, woordkunst-drama en dans van de academie in co-teaching met leerkrachten uit het basisonderwijs rond taal. Ze bereiden de taallessen samen voor, elk vanuit hun eigen kennis en ervaring. De focus ligt op het behalen van de eindtermen voor de taalvakken, zoals begrijpend lezen, spreken en schrijven van het Nederlands (en het Frans). Nieuw is de creatieve inbreng van de kunstleerkracht door onder andere woordkunst-drama, muziek en dans te gebruiken. Op die manier kunnen leerlingen vernieuwend omgaan met taal en brengen ze het leren naar een grondiger en dieper niveau.

Zeven uur per week

In beide scholen zijn de kunstleerkrachten zeven uur per week aanwezig. In VBS Scheldewindeke krijgen leerlingen van de eerste en tweede graad les van de kunstkuurleerkrachten. Het kernwoord voor dit schooljaar is ‘Breinhelden’. Een speelveld waar plaats is voor het aanleren van andere manieren van denken op ritmisch, verbaal, en beweeglijk vlak. In De Appelaar loopt het project over alle drie de graden heen. Het jaarthema daar is ‘Wat als taal je kriebelt’. Die slogan staat voor een creatieve omgang met taal.

Naast leerlingen creatief in contact brengen met taal, verrijkt het Kunstkuurproject ook de werking van de academie. Kunstleerkrachten leren om te gaan met diversiteit, inclusie en leerproblemen. Die kennis nemen ze mee in hun eigen lessen. De leerkrachten uit het basisonderwijs willen dan weer muzisch creatieve ideeën opdoen en leren van de collega’s van de academie. De directeur van de academie merkt dat de wisselwerking meer kinderen naar het deeltijds kunstonderwijs leidt. Dat is het meest zichtbaar in de dansopleiding.