Goed nieuws voor organisatoren evenementen

Aanvragen kunnen nu digitaal aangevraagd worden

Wie in Oosterzele een evenement organiseert, kan de aanvraag daarvoor vanaf 3 oktober digitaal indienen via www.oosterzele.be. Een online formulier loodst de organisator op een gebruiksvriendelijke manier door de verschillende infostappen.

 Een evenement organiseren zoals een Halloweentocht, een fuif of een lichtjeswandeling vereist veel planning en voorbereiding van de organisator. Vanaf 3 oktober kan die zijn evenementenaanvraag digitaal indienen bij de gemeente via een ‘slim’ formulier op www.oosterzele.be. Schepen Elsy De Wilde reageert tevreden: ‘Het formulier bestaat uit verschillende stappen en vraagt op een gebruiksvriendelijke manier specifieke info op volgens het soort evenement. Bovendien kan de aanvrager via die weg, op elk moment de actuele stand van de aanvraag bekijken’ ‘Evenementen  doen een gemeente leven. Als bestuur willen wij de organisatoren helpen om een succes van hun activiteit te maken’, lacht de schepen. De gemeente kan de aanvraag op die manier ook vlotter opvolgen en door het goedkeuringsproces laten stromen. Zo vergen evenementen vaak het advies van de brandweer, politie, De Lijn en/of interne diensten.  Die betrokkenen krijgen info over het evenement door digitaal te werken sneller te zien en verwerkt.

Wie een evenement op de openbare weg organiseert, moet daarvoor eerst een aanvraag indienen. Maar dat geldt ook voor evenementen op privéterrein die publiek toegankelijk zijn (met of zonder inkomprijs). Om tijdig toelating te krijgen, is het nodig om de aanvraag ten minste 6 weken vooraf in te dienen. Voor een wielerwedstrijd is een periode van 14 weken noodzakelijk. Wie meer info wil over die evenementenaanvraag kan mailen naar evenementen@oosterzele.be. (mvdv, foto’s ddl)