Gewijzigde verkeerssituatie voor veiliger Meire in Strijpen

Een andere parkeerregeling en een snelheidsbeperking met inhaalverbod: dit zijn de verkeerstechnische maatregelen die de Meire in Zottegem-Strijpen veiliger zouden moeten maken en die eerst bij wijze van proef van toepassing zullen zijn van 30 januari tot 3 april.

Afgereden zijspiegels en andere beschadiging van geparkeerde voertuigen, wagens die over het trottoir uitwijken en zelfs tot langs de gevel van een woning rijden, en daarbovenop in het afgelopen jaar een drietal spectaculaire ongevallen waarbij telkens een wagen op zijn dak of zijkant tot stilstand kwam: genoeg bewijzen om te kunnen stellen dat de verkeerssituatie in de Meire, mede door onaangepaste snelheid en roekeloos rijgedrag, allesbehalve veilig is. Om aan deze verkeersproblematiek een mouw te proberen passen, ging het Zottegemse stadsbestuur aan tafel zitten met het Agentschap Wegen en Verkeer – als deel van de gewestweg N454 valt de Meire onder het beheer van deze Vlaamse overheidsdienst – en met vervoersmaatschappij De Lijn.

Als mogelijke oplossing komt er een herinrichting van de straat waarbij het bestaande beurtelings parkeren wordt afgeschaft en vervangen door een drietal geschrankte parkeerstroken. Door deze nieuwe parkeerregeling ontstaan er tegelijk asverschuivingen die verplichten tot trager verkeer. Omdat er bij de inrichting van die asverschuivingen rekening moet gehouden worden met voldoende ruimte voor de passage van het busverkeer (in beide richtingen), gaan hierdoor echter heel wat parkeerplaatsen verloren en blijft de parkeermogelijkheid voor de bewoners van de straat nog slechts gedeeltelijk behouden. Vermits het om een proefopstelling gaat, zullen de parkeerstroken nog niet afgebakend worden met markeringen op het wegdek maar zullen ze gesignaleerd worden door middel van de nodige verkeersborden. Met het voorstel om aan het begin en einde van elke parkeerstrook ook een obstakel (bloembak, paaltjes,…) te plaatsen, ging het AWV niet akkoord maar mogelijk kan later, na evaluatie van deze proefopstelling, wel een fysieke verkeersgeleiding voorzien worden.

Naast deze nieuwe parkeerregeling zal er in de Meire (in beide rijrichtingen) tevens een snelheidsbeperking tot 30 km per uur alsook een inhaalverbod ingevoerd worden. Om te voorkomen dat er bij tegenliggend verkeer over het voetpad wordt gereden, werd vanuit de stad voorgesteld om op bepaalde plaatsen zgn. biggenruggen (langwerpige, afgeronde betonnen elementen van ca. 12 cm hoog) langsheen de boordstenen te plaatsen. Verkeersveiligheidsredenen laten dit volgens het AWV echter niet toe omdat met deze ingreep zou geriskeerd worden dat wagens gekatapulteerd worden en op hun dak of tegen een gevel belanden. Bovendien is het een fietsonvriendelijke ingreep omdat fietsers met de pedalen de biggenruggen kunnen raken, met valpartijen tot gevolg.

Deze gewijzigde verkeerssituatie in de Meire zal uitgeprobeerd worden vanaf maandag 30 januari tot het begin van de paasvakantie (vrijdag 3 april) en kan zo nodig verlengd worden, afhankelijk van eventuele aanpassingen die mogelijk zijn na tussentijdse evaluaties.