‘Queens’, een grappige show van alleenstaande papa met vier dochters

Wim Claeys geeft het publiek in GC De Kluize een intieme inkijk in zijn leven

Het Gemeenschapscentrum De Kluize zat afgeladen vol voor ‘Queens’, de nieuwste show van Wim Claeys. Femma Oosterzele was in zijn nopjes met het mooie succes. De Gentse volkszanger, theatermaker, auteur, en nu ook cabaretier heeft het publiek getrakteerd op een heel genietbare show. Hij vertelt heel openhartig over het leven als alleenstaande vader van vier tienerdochters. Velen kennen Wim Claeys van zijn vele optredens tijdens de Gentse Feesten, de behoeder van het ‘Gensche’ dialect, zijn liefde voor muziek en als medeoprichter van Ambrozijn, hij startte ook het groot project Boombal op. Maar we waren echt benieuwd hoe de ongecompliceerde Wim Claeys  in zijn show ‘Queens’ de toer zou opgaan als cabaretier. Gedurfd. Gewaagd. Anderhalf uur de cabaretier uithangen, het is een krachtoer. Duidelijk, hij blijft zich afsloven om het publiek te betrekken in zijn show.  Wim Claeys, zoals hij is, vertelsels uit zijn eigen leven. Anekdotes en confronterende eerlijkheid. Zuivere slapstickstijl. Humor bovenaan de agenda. De chemie tussen hem en het publiek zit goed. De ingrediënten die van hem een succes maken, zijn in ‘Queens’ grotendeels dezelfde. Plaats voor grappen, vertelsels.
Nadat hij op het podium is opgerend zoekt hij meteen interactie met het publiek. Toen papa Wim zijn plannen bekendmaakte dat hij zijn vier dochters ging betrekken in zijn show ‘Queens’ spartelden ze aanvankelijk tegen. Uiteindelijk kreeg hij de zegen, maar mag hen niet met naam vermelden, hen niet belachelijk maken. Dan maar schuilnamen gezocht. Maar Wim kennende, geen haar op zijn hoofd dat daar aan dacht. Integendeel, uit de show blijft zijn grote liefde voor zijn dochters. Soms aandoenlijk. Een vermakelijke show, al wie opgroeiende tieners heeft of had, zal zich herkennen in zijn verhalen, anekdotes. Originele vondsten. Hij is dikwijls zelf de kop van jut, een sloef,…die probeert te begrijpen, te steunen, te sturen, maar door zijn vier queens op zijn plaats wordt gezet, hij valt naast de troon. Er wordt serieus ‘geclasht’. Queens, zo uit het alledaagse leven gegrepen. Je moet het toch maar doen (van de donderdag tot de zondag heeft hij zijn kinderen), in deze moeilijke afgelopen jaren (corona, lockdown, thuisonderwijs, energiecrisis, woke,…) vier kinderen opvoeden. Hij neemt meermaals het publiek op sleeptouw en vertelt honderduit over zijn leven en gebeurtenissen in het leven van zijn dochters. De interactie is knap. Veel humor, maar ook soms bittere ernst. Zoals die sketch over de ‘vermeende’ zwangerschap van één van zijn dochters. Gelukkig was het een joke, materiaal voor zijn show. Straf nummer, hoe hij zijn vier dochters aan de keukentafel tot leven wekt. Subliem.
Wim Claeys bewees meermaals in de voorstelling dat hij een begenadigd accordeonist is. Hilariteit alom, met zijn lied The Brexit. ‘Queens’, een voorstelling vol liefde. Wim Claeys is alles, muzikant, zanger, verteller, componist, cabaretier,…en vooral een energieke Gentenaar. In ‘Queens’ laat Wim Claeys in zijn ziel kijken. Een genietbare en vermakelijke avond? Alleszins. Wim Claeys kreeg van het publiek in GC De Kluize een hartverwarmend en daverend applaus. (marcel van de vijver, foto’s danny de lobelle).