Uit cijfers die hij heeft opgevraagd, blijkt volgens Vlaams parlementslid Kurt De Loor (Vooruit) dat het aantal zwartrijders bij De Lijn in Oost-Vlaanderen in de voorbije vijf jaar met meer dan de helft toenam. Van 13.117 boetes die werden uitgeschreven in 2018, ging het naar 20.056 boetes in 2023, een stijging van 52,9 % dus. Wat het zwartrijden in Vlaanderen betreft, is het overigens opvallend dat dit het meest in Oost-Vlaanderen gebeurt. De meeste zwartrijders bij De Lijn vind je in de vervoerregio’s Waasland, Vlaamse Ardennen en Gent waar respectievelijk 7,72 %, 7,13 % en 6,51 % van alle gecontroleerde reizigers zwartrijders bleken te zijn. In de vervoerregio Brugge is dat bijvoorbeeld maar 1,20 % van de reizigers, in Leuven en Limburg respectievelijk slechts 1,48 % en 1,52 %. In Oost-Vlaanderen werden vorig jaar voor zwartrijden voor in totaal 2.821.068 euro boetes uitgeschreven, waarvan 1.113.025 euro of 36 % nog moet geïnd worden.
Kurt De Loor vindt het een goede zaak dat er nu meer controles uitgevoerd worden maar daarnaast moet er ook meer ingezet worden op preventie en betaalbaar openbaar vervoer. Omdat De Lijn ingevolge zwartrijden jaarlijks miljoenen euro’s misloopt die dus niet kunnen geïnvesteerd worden in een efficiënt en vooral betaalbaar openbaar vervoer, is de reiziger die wel netjes zijn ritticket betaalt waarvan de prijs stelselmatig stijgt, de dupe van een beleid dat de aanpak van zwartrijders niet prioritair vindt, dixit De Loor die ook nog eens aanhaalt dat de Vlaamse regering met de invoering van het nieuwe vervoersplan van De Lijn waarbij sinds begin van dit jaar 3.400 bushaltes over heel Vlaanderen verdwenen, alleen maar voor problemen en vervoersarmoede heeft gezorgd. Verder wijst hij op het aandeel van jongeren in het zwartrijden. Zo bleek 13,5 % van de zwartrijders in Oost-Vlaanderen minderjarig te zijn. Volgens hem heeft dit te maken met de almaar toenemende kostprijs van een abonnement en daarom stelt Vooruit voor om het openbaar vervoer gratis te maken voor jongeren tot en met 25 jaar zodat het betaalbaar en toegankelijk is voor elke jongere.