Hangar, gelegen in het hart van Brussel, staat bekend als een ruimte waar fotografie en beeldende kunst samenkomen. Met zijn moderne, strakke lijnen en hoge plafonds is het een perfecte locatie voor het werk van Stephan Vanfleteren, een van de meest invloedrijke fotografen van België.
In zijn laatste tentoonstelling in Hangar weet Vanfleteren de bezoekers opnieuw te raken met zijn diepgaande zwart-witfotografie, waarin hij de menselijke kwetsbaarheid en de impact van tijd onderzoekt.
Een intieme beleving in Hangar
De tentoonstelling in Hangar is zorgvuldig samengesteld om de toeschouwer onder te dompelen in een wereld van verstilling en introspectie. De galerij biedt een ideale achtergrond voor de grote afdrukken van Vanfleteren, waarbij het spel van licht en schaduw in de ruimtelijke opstelling tot zijn recht komt. De witte muren en open indeling van Hangar versterken de contrasten in zijn beelden, waardoor de intimiteit en kracht van zijn portretten nog meer naar voren komen.
In Hangar wordt Vanfleterens werk niet alleen gepresenteerd als individuele beelden, maar als een doorlopende dialoog tussen portretten, stillevens en landschappen. Deze dialoog benadrukt de wisselwerking tussen mens en omgeving, en tussen het heden en het verleden, wat een centrale thema is in zijn werk. Het zorgt ervoor dat de toeschouwer zich niet alleen een kijker voelt, maar een deelnemer in de wereld die Vanfleteren creëert.
La condition humaine in beeld
De grote zaal van Hangar biedt de perfecte ruimte voor enkele van Vanfleterens meest iconische portretten. Hier zien we gezichten van bekende en onbekende individuen, geschoten met een oog voor detail dat elke rimpel en elk litteken blootlegt. De emotionele diepgang van deze werken dwingt de bezoeker om stil te staan en de verhalen achter deze gezichten te overdenken. Het gaat Vanfleteren niet alleen om de buitenkant, maar om de ervaring die in de ogen en gezichtsuitdrukkingen van zijn onderwerpen weerspiegeld wordt.
Een van de meest opmerkelijke delen van de tentoonstelling is de reeks portretten van oudere individuen, waarin de doorleefde gezichten bijna als landschappen worden weergegeven. Deze beelden, gepresenteerd op groot formaat tegen de witte muren van Hangar, bieden een bijna tactiele ervaring: je voelt als het ware de diepte van hun levensverhalen, zonder dat er woorden nodig zijn. Het thema van vergankelijkheid wordt hier op indrukwekkende wijze tastbaar gemaakt.
Zurbarán en Vanfleteren: Een verwantschap in licht en stilte
Bij het bekijken van Vanfleterens werk in de rustige ruimtes van Hangar, dringt een subtiele parallel met de Spaanse barokschilder Francisco de Zurbarán zich op. Net als Zurbarán speelt Vanfleteren meesterlijk met licht en schaduw, waardoor zijn beelden een bijna sacrale kwaliteit krijgen. Zurbarán, bekend om zijn ingetogen religieuze werken en zijn gebruik van chiaroscuro, creëerde een verstilde, contemplatieve sfeer die in Vanfleterens foto’s resoneert.
Deze invloed is vooral zichtbaar in de eenvoud en soberheid van Vanfleterens composities. In Hangar is het niet moeilijk om je voor te stellen hoe beide kunstenaars, hoewel in verschillende tijden werkend, een soortgelijke gevoeligheid delen voor het spirituele en universele. Vanfleterens werk, net als dat van Zurbarán, gaat voorbij aan het oppervlakkige en richt zich op de essentie van het mens-zijn.
Hangar als levend canvas
De architectuur van Hangar zelf speelt een cruciale rol in de manier waarop de tentoonstelling wordt ervaren. De ruimtelijkheid van de locatie biedt Vanfleteren de mogelijkheid om zijn beelden op groot formaat te tonen, wat hun impact versterkt. De zorgvuldige belichting en open ruimte zorgen ervoor dat elke foto de aandacht krijgt die het verdient, zonder afleiding.
De galerij nodigt bezoekers uit om de beelden op hun eigen tempo te verkennen, waarbij de stilte van de ruimte perfect aansluit bij de verstilde, bijna meditatieve kwaliteit van Vanfleterens werk. Door de strategische opstelling van de foto’s ontstaat er een natuurlijke flow, waarin elk beeld een deel van een groter verhaal lijkt te vertellen. Dit maakt de tentoonstelling niet alleen een visuele ervaring, maar ook een emotionele reis.
Stephan Vanfleteren’s tentoonstelling in Hangar is een krachtig testament van zijn kunnen als fotograaf, maar ook een viering van de menselijkheid in al haar facetten. De combinatie van zijn indringende portretten, de ruimtelijke architectuur van Hangar en de subtiele symboliek die doorheen de tentoonstelling verweven is, maakt dit tot een van zijn meest gedenkwaardige exposities.
Hangar biedt de ideale omgeving voor Vanfleteren’s werken om tot hun recht te komen, en door de zorgvuldig gekozen opstelling en presentatie krijgen de beelden een nieuwe dimensie. Het is een tentoonstelling die niet alleen het oog, maar ook het hart raakt, en die lang zal blijven resoneren bij iedereen die het geluk heeft deze te bezoeken.