Zandbergen. Mathias Depelseneer en Hanne De Rycke baten samen een slagerij, cateringbedrijf en kaaswinkel uit op Zandbergenplein naast de kerk van Zandbergen. In januari 2023 namen ze de zaak over van Noël Mertens. ‘Ik was heel vertrouwd met de zaak. Mijn vader heeft hier 32 jaar gewerkt. Van kindsbeen af kwam ik een handje helpen. Ik heb mijn stage hier ook gelopen en vakantiewerk gedaan’, vertelt Mathias. Volgende week komt Kanaal Z filmen in de slagerij.
Mathias is afkomstig van Appelterre en Hanne uit Dikkelvenne, maar intussen maken ze deel uit van het plaatselijke leven. Mathias heeft de stiel geleerd van Noël, de vorige uitbater. ‘De stiel heb ik goed onder de knie, maar de organisatie van de winkel vraagt ook veel tijd, energie en kennis.’ Terwijl Mathias zich op de slagerij concentreert, neemt Hanne de winkel en de bestellingen voor haar rekening.
Authentieke smaak
De zaak heeft een steengoede reputatie en een jarenlange traditie. Marcel Nechelput en zijn vrouw Mariette startten in 1938 naast de kerk van Zandbergen een kleine slagerij. ‘Tweeënveertig jaar heeft hij met veel gezonde goesting, arbeid en kennis voor het vak de slagerij doen floreren en recepten ontwikkeld, en verbeterd’, vertelt Mathias. In 1980 gaf Marcel de fakkel door aan Noël Mertens, die het op zijn beurt ook 42 jaar uitbaatte.
‘Samen hebben ze 84 jaar slagerij gehouden en de authentieke recepten geperfectioneerd. Deze recepten worden tot op vandaag nog steeds gebruikt en strikt geheim gehouden. Het is deze authentieke smaak van jarenlang ambacht die ons onderscheid van de rest en waarvoor onze klanten van heinde en verre naar het Zandbergenplein, tegen de kerk, naartoe komen.’
‘Het is een harde, maar boeiende job met heel veel afwisseling. Ik hou van koken.’ Dat bevestigt ook Hanne. ‘Bovendien willen we de decennialange traditie in ere houden en dat maakt ons ook uniek. We hebben eenbreed assortiment aan uiteenlopende producten. Negentig procent van de producten die wordt aangeboden, wordt zelf gemaakt.’ Door de degelijkheid en de bijzonder authentieke smaak van de producten heeft de slagerij een reputatie verworven die tot ver over de grenzen van Zandbergen gaat.
Dat is zelfs Kanaal Z van het weekblad Trends niet ontgaan. Ze komt volgende week een reportage opnemen die dan de week nadien zal worden uitgezonden. Ze willen het vakmanschap en de lokale inplanting in beeld brengen. De specifieke bereidingen worden natuurlijk niet in beeld gebracht, maar het is wel de bedoeling om te laten zien dat er toch heel wat komt bij kijken vooraleer bijvoorbeeld een paté in de winkel terechtkomt.
De meerwaarde van het ambachtelijke
De slager die zijn producten zelf maakt op ambachtelijke wijze is een uitstervend ‘ras’. Het is bovendien een heel arbeidsintensief ambacht. Mathias en Hanne werken in totaal met twaalf mensen en draaien een flinke omzet. Dagen van minstens 12 uur harde arbeid zijn geen uitzondering.
Het jonge koppel heeft met de zaak ook het cliënteel overgenomen. ‘Uiteraard was dat voor heel wat mensen geen verrassing want ik was al erg met de zaak vertrouwd’, weet Mathias. Bovendien behouden ze de naam van de zaak – Slagerij Mertens Noël BV – nog even. ‘We hebben al wat ideeën om de zaak helemaal te veranderen, maar dat is nog even toekomstmuziek.’ Intussen leven Mathias en Hanne met hun twee kinderen boven de zaak. ‘Best handig. We komen nooit te laat.’
Heeft de artisanale slager nog toekomst? ‘Zeer zeker. Steeds meer mensen zijn op zoek naar de meerwaarde van het ambachtelijke en zijn bereid om daar wat meer voor te betalen. We hebben zelfs klanten vanuit Knokke. Hoe meer ze komen, hoe meer ze meenemen voor familie en vrienden.’
Momenteel is het wildseizoen aan de gang. Ook daar is het aanbod meer dan de moeite. Het is het eerste jaar dat er wildpaté wordt aangeboden. Voor meer info: http://slagerijmertensnoel.be/
Julien Borremans