Begin november verschenen langs de Gentweg in Herzele tientallen borden om de proefopstelling verkeerslichten op het kruispunt Gentweg – Schipstraat te verwijderen. Deze borden verschenen als actie van de N42 Pro-Rondweg Vrienden. Op woensdag 20 november 2024 handigden zij 1148 handtekeningen over aan de toenmalige Herzeelse Schepen van mobiliteit. Op woensdag 15 januari 2025 stapten zij opnieuw naar de gemeente Herzele om een update van de resultaten te bezorgen. Ditmaal mochten ze bij het Schepencollege 1714 handtekeningen afleveren.
Op 19 december 2024 werd duidelijk dat de gemeente Herzele samen met AWV besloten had om de proefopstelling te laten staan en later definitieve verkeerslichten op dit kruispunt te plaatsen.
“Het is voor ons onbegrijpelijk hoe de gemeente en AWV ondanks alle bezwaren van omwonenden en weggebruikers, toch kozen om hier definitieve verkeerslichten te plaatsen en het kruispunt aan te passen met afslagstroken. We werden hier echt door overvallen. In de berichtgeving wordt zelfs beweerd dat er feedback van bewoners werd meegenomen in deze beslissing. Wij kunnen alvast meedelen dat wij niet geraadpleegd werden”, klinkt het bij de actiegroep N42 Pro-Rondweg Vrienden dat al een kijkje deel in de toekomst van het kruispunt. “Inmiddels hebben wij vernomen dat we deze definitieve verkeerslichten in mei 2025 mogen verwachten. De aanpassingen aan het kruispunt staan echter pas op de agenda voor 2026. We houden ons hart vast maar geven de moed niet op. Voor zo lang de definitieve verkeerslichten er nog niet staan, zullen wij doorzetten met onze petitie. Wij hoorden zelfs al geluiden uit omliggende gemeenten die de opstropping op de N42 ook grondig beu zijn.”
Uit de resultaten van de petitie blijkt inderdaad dat naast de Herzelenaren, de inwoners van omliggende gemeenten veel overlast ervaren door de verkeerslichten. Er werd massaal ondertekend:
- Geraardsbergen: 422 (24,6%)
- Herzele: 371 (21,6%)
- Zottegem: 237 (13,8%)
- Lierde: 124 (7,2%)
- Brakel: 58 (3,4%)
- Ninove: 45 (2,6%)
Volgens het actiecomité wordt er niet gekeken wordt naar een totaaloplossing om de problematiek op deze verkeersader aan te pakken. “De verkeerslichten zijn niets meer dan een lapmiddel voor een probleem dat de lokale politiek zelf gecreëerd heeft. De N42 is essentieel voor de ontsluiting van Zuid-Oost-Vlaanderen, toch heeft men er geen enkel probleem mee om deze weg te blokkeren. Honderden mensen die hier dagelijks moeten passeren van en naar hun werk worden in de file gezet. De bewoners van de Gentweg worden geconfronteerd met een stroom gefrustreerde weggebruikers voor hun deur, waardoor je nauwelijks nog je oprit op of af kunt. De omliggende straten krijgen dan weer een massa sluipverkeer te verduren. Dit is geen oplossing, het is onveilig”, klinkt het. “Een bewoonster vertelt over een ongeval dat vlak aan haar deur gebeurde: maandagochtend in de spits heeft een vrachtwagen een personenwagen geraakt tijdens het filerijden. Gelukkig hadden beide partijen enkel blikschade. Toch zorgde dit ongeval zelf nog voor meer onveiligheid: de vrachtwagen en auto stonden aan de kant van de baan, op het fietspad. Al het verkeer moest deze twee voertuigen op het andere baanvak inhalen om verder te kunnen rijden. Zo krijg je dus nog meer file, en die fietsveiligheid waar Herzele zo verzot op is? Die is op de Gentweg zelf heel ver te zoeken.”
Volgens het actiecommitee is de Rondweg (rechttrekking van de N42) nog altijd de enige juiste totaaloplossing om de problematiek te verhelpen zonder de regio af te sluiten. “De N42 is essentieel voor Zuid-Oost-Vlaanderen, dat verdient toch meer aandacht dan enkel een lapmiddel? Ik denk dat onze petitie wel heeft bewezen dat velen met ons er zo over denken.” Ondertussen vraagt het actiecommitee om zeker de petitie te blijven steunen. Wie de petitie nog niet ondertekende, kan dit nog doen op N42nu.be (https://n42nu.be/).
Meer info?