Wie gaat nu de trajectcontroles in Zwalm financieren?

Op de gemeenteraad van 21/1/2025 werden al onmiddellijk een aantal actiepunten aangepast in het meerjarenplan door het kartel VLD-SamenSterk.
De VLD meerderheid wenste trajectcontroles in te voeren, maar zou de verkeersvertragende elementen (“hindernissen”) verwijderen.
Gemeenteraadslid Louis Ide kwam toen tussen: “dit is al te gek voor woorden. Iedereen weet ondertussen dat als je een trajectcontrole wil, de inrichting van de straat zo moet zijn zodat iedereen trager rijdt. Anders wordt een trajectcontrole pure geldklopperij.” Toen gemeenteraadslid Ide vroeg wie de trajectcontroles zou financieren en of dit de politiezone zou zijn, knikte de schepen van financiën instemmend. Wat bij raadslid Ide leidde tot de opmerking dat dit zou kunnen leiden tot een verhoging van de politiedotatie, iets waar het kartel VLD-SamenSterk nog recent had tegen gestemd.
Op 23 januari 2025 verklaarde in Het Laatste Nieuws de burgemeester van Zwalm: “Stellen dat wij hopen op subsidies vanuit de politiezone is pertinent onwaar. Wij rekenen daarvoor op middelen van de Vlaamse Overheid.”
Louis Ide: “Dit is vanzelfsprekend onmogelijk. De burgemeester rekent zich als dan niet bewust rijk.”
Uit een parlementaire vraag van Tomas Roggeman aan de Vlaamse minister van mobiliteit Annick De Ridder blijkt immers dat:
“Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert nooit in trajectcontroles op gemeentewegen. … //… Er is geen mogelijkheid tot cofinanciering.”
Louis Ide: “Het is duidelijk dat de burgemeester zijn dossiers niet kent. Hij had beter gezwegen in de krant.”  “Maar wat belangrijker is nu wat er nu zal gebeuren, waar gaan ze het geld halen? Toch bij de politiezone zoals de schepen van financiën suggereerde? Of toch niet? En moet de meerjarenplanning nu niet opnieuw aangepast worden, want het kartel had op 100.000 euro gerekend.” “Het zijn vragen die ik in een volgende gemeenteraad de burgemeester zal stellen.”