De keerzijde van de medaille van de deelmobiliteit

Er is een toenemende vraag naar deelmobiliteit en dit heeft positieve evoluties in steden waar deelauto’s en – fietsen voor handen zijn.

Dit fenomeen werd uitgebreid naar het platteland en zo zijn er in de Vlaamse Ardennen ook heel wat deelfietsen voor handen en heeft de gemeente Brakel bvb 2 deelauto’s.

Als we op de website van de gemeente Brakel kijken dan lezen we : deelmobiliteit is het delen van vervoersmiddelen tussen gebruikers. Voor korte termijn krijg je toegang tot één van de vervoersmiddelen wanneer je die nodig hebt.

De fietsen die worden aangeboden zijn van Hoppy. Die vindt men in de Brakelse Spoorwegstraat of bvb aan de Sportlaan in Munkzwalm.

Fietsen worden geregeld her en der achtergelaten! 

In Brussel was er de rage van de deelsteps maar omdat deze steps overal werden achtergelaten, heeft de overheid ingegrepen  om de verhuur  te beperken door een strengere regelgeving. Als dit geen oplossing brengt, komt het tot een totaalverbod.

“In Brakel zijn er nu ook meer klachten vastgesteld of zien we geregeld fietsen gewoon langs de kant achtergelaten of zelfs in de zijberm ” vertelt schepen voor mobiliteit schepen Peter Vanderstuyf.  “Die staan daar dan geen dag maar dagen, zodat andere gebruikers er geen gebruik kunnen van maken. Er staan boetes op het niet terugbrengen van fietsen maar blijkbaar maken deze geen indruk op de gebruikers.”

Er staat nu een Hoppy fiets gedeeltelijk op het fietspad langs de Gentsestraat in Elst en dit al gedurende vijf dagen. Dit kan toch de bedoeling niet zijn van deelmobiliteit!