Uit cijfers die oppositiepartij Vlaams Belang Zottegem heeft opgevraagd blijkt dat er in 2024 2.707 klachten waren van inwoners over de aanpak van de stad Zottegem. Waaronder liefst 1.103 klachten over de slechte staat van de wegen in Zottegem en 666 klachten over het afval en het onderhoud van het centrum. De wachttijd voor het verwerken van klachten loopt op tot 3/4 weken.
De klachten van Zottegemnaars werden geregistreerd via het online meldpunt van de stad Zottegem (zie link) waarmee inwoners diverse problemen kunnen aankaarten in hun buurt.
“Recent ontving ik de jaarcijfers van 2024 en daaruit blijkt dat er vorig jaar 2707 meldingen van burgers binnenkwamen”, zegt gemeenteraadslid Stijn De Bruycker (Vlaams Belang). “Van die meldingen zijn er 1103 klachten die gaan over de slechte staat van de Zottegemse wegen en 666 over het afval en het onderhoud van het centrum. Van alle klachten blijkt dus meer dan de helft te gaan over de slechte staat van de wegen, afval en onderhoud in het centrum. Hier moet men dus de prioriteit leggen de komende jaren. De wachttijd rond wegenwerken bedraagt tussen de 11 en 83 werkdagen, afhankelijk van de ernst van de werken en inzetbaarheid van personeel. De wachttijd rond afval en onderhoud centrum wordt beperkt tot 2-3 werkdagen. Tot slot blijkt dat er nog te veel mensen via mail, telefoon of mondeling informeren naar het meldpunt. De medewerkers van de stad verwijzen dan ook steeds door naar het online meldpunt omdat daar ook bijvoorbeeld foto’s kunnen worden geüpload en dit gebruiksvriendelijker is voor de technische ploegen.”
“De medewerkers van de technische diensten verdienen zeker een pluim op basis van deze cijfers”, gaat raadslid Stijn De Bruycker verder. “Het probleem ligt bij de communicatie (of het gebrek ervan) naar de burgers inzake de opvolging. Mensen hebben zeker begrip voor een bepaalde wachtperiode, maar als je van begin af aan kan meedelen dat een bepaald werk gemiddeld x-aantal tijd nodig heeft, dan zullen inwoners hier het nodige begrip voor tonen. Wanneer burgers echter 3/4 weken niets horen, dan haken ze af en raken ze misnoegd. Het lijkt me logisch dat hier moet worden ingezet op een vlottere communicatie en zullen dit ook aankaarten op de gemeenteraad van 28/04. Onze fractie is dan ook tevreden dat de burgemeester en bevoegde schepen hier de ernst van inzien en dit willen aanpakken.”