De Zottegemse gemeenteraad van afgelopen maandag stond bol van verhitte debatten. Twee heikele onderwerpen – een omstreden bloemenactie van CD&V en de geplande verharding van de Moelde – brachten de gemoederen flink in beroering.
Bloemenactie brengt schepen De Roover in nauwe schoentjes
De “bloemenactie” van CD&V Zottegem op Moederdag, die samenviel met de Dag van de Stenen Winkel, kwam opnieuw op de agenda. Vooruit had hierover in de vorige gemeenteraad al aan de alarmbel getrokken, aangezien de bloemenverkoop zonder de vereiste vergunning plaatsvond.
Schepen Marnic De Clercq bevestigde destijds dat de aanvraag ontbrak.
Tijdens de recente gemeenteraad bleven de beloofde verhelderende documenten uit. Pas na herhaaldelijk aandringen van Vooruit erkende Jonah Penninck, voorzitter van CD&V Zottegem, dat het om een laattijdige aanvraag ging en dat schepen De Roover was gecontacteerd “om het te regelen”. Hoewel Penninck zijn excuses aanbood, wuifde hij de discussie weg.
Vooruit benadrukte echter dat het niet zozeer om de actie zelf ging, maar om de handelingen van schepen De Roover. Zij verleende immers medewerking en gaf de stadsdiensten opdracht een stadskiosk te plaatsen, ondanks het ontbreken van een tijdige aanvraag. Schepen De Roover gaf geen mondelinge toelichting, wat Vooruit onvoldoende achtte. De partij spreekt van belangenvermenging en eist dat de regels voor alle Zottegemnaren en verenigingen ook voor politieke partijen en schepenen gelden. Daarom vroeg Vooruit om de kwestie te bespreken in een deontologische commissie, een verzoek dat voorzitter Lieve Vander Hauwert (Positief) inwilligde. Een vooronderzoek zal plaatsvinden en vervolgens aan de commissie worden voorgelegd.
Fietspaden op de Moelde: verharding of verspilling?
Een ander strijdpunt was de geplande verharding van de Moelde. Vooruit stelt dat dit project geen antwoord biedt op de échte fietsknelpunten in Zottegem. De verharding zou onverantwoord zijn en zelfs nieuwe problemen creëren, zoals een gebrek aan veilige oversteekplaatsen op de Kloosterstraat, Smissenhoek en Tweekerkenstraat. Fietsers zouden liever een snelle heraanleg van de Laurens De Metsstraat en de Bambosstraat zien, evenals aanpassingen aan de oversteekplaats en het fietspad aan de Leenstraat.
Volgens Vooruit ontbreekt afstemming met hogere overheden voor de heraanleg van de Tweekerkenstraat en de Langestraat, waardoor de verharding van de Moelde overbodig zou worden. De partij hekelt ook het onderhoud van bestaande fietstrajecten in de winter en erosie langs de betonstroken, wat leidt tot onveilig en ongemakkelijk fietsen. Het concept van een enkele betonstrook is volgens Vooruit uniek in Zottegem, waar elders doorgaans gekozen wordt voor tweesporige karrewegen. Vooruit merkt op dat deze kritiek al lang bekend had moeten zijn bij het bestuur, ware het niet dat de milieu- en mobiliteitsraden in de vorige legislatuur verwaarloosd werden en nu nog niet zijn opgestart.
Ook op milieuvlak is de verharding volgens Vooruit een slecht idee: 600 kubiek verharding leidt tot CO2-uitstoot die niet gecompenseerd wordt door meer fietsers, gezien er al een degelijk fietspad parallel loopt. Bovendien zal extra verharding zorgen voor meer wateroverlast, ondanks het goedgekeurde hemelwater- en droogteplan.
Een voormalig schepen, verantwoordelijk voor de aanleg van fietspaden in onder andere de Stopweide, Doolstraat en Meersstraat, wierp echter een ander licht op de zaak. Hij benadrukte de dagelijkse populariteit van deze veilige paden bij wandelaars en fietsers, paden die vroeger bij regenweer onbegaanbaar waren. Hij noemt de aanleg van dergelijke paden “een van de beste investeringen ooit” en erkent de noodzaak van onderhoud.
Als fervent fietser, natuurliefhebber en Erwetegemnaar met liefde voor zijn dorp, is de lokale stem van Chris cruciaal in dit debat. Inderdaad zegt hij, fietspaden op de Stopweide en elders zijn een zegen voor iedere Zottegemnaar/Erwetegemnaar die zich graag met de fiets verplaatst. Dat fietspad maakt de verbinding tussen Erwetegem (Kloosterstraat) en Godveerdegem (Tweekerkenstraat) en geeft je de kans om via autoloze wegen zowel Bevegem (en dus Zottegem) en Grotenberge te bereiken. De Moelde, een prachtig stukje natuur/landbouwweg, verbindt òòk de Kloosterstraat met diezelfde Tweekerkenstraat. Als fietser heb je daar niet veel aan, want dan moet je het drukke stuk Tweekerkenstraat toch nog doorfietsen tot waar de fietsbaan van de Stopweide uitkomt op die straat, aangezien je ook als fietser geen gebruik mag maken van de Leliewijk. Winst als fietser zit er hier dus niet op. De Stopweide biedt iedereen kansen genoeg om te genieten van de buitenlucht én om zich als fietser te verplaatsen richting centrum. Laat de Moelde dan maar de Moelde blijven. Als je die foto hierboven bekijkt, dan zie je toch een plekje dat we met z’n allen moeten proberen te behouden? Veel zijn er niet meer hoor en als we nu toelaten dat er een streep beton door gegoten wordt, dan keert het nooit meer terug. Een beetje evenwicht zoeken tussen iedereen zijn verzuchtingen kan geen kwaad!
De gemeenteraad van Zottegem toonde eens te meer de spanningen tussen de beleidspartijen en de oppositie, waarbij transparantie en burgerparticipatie centraal stonden in de debatten. De uitkomst van het deontologisch onderzoek en de verdere discussies over de fietspaden zullen ongetwijfeld bepalend zijn voor de komende maanden in Zottegem.