Zes rijbewijzen meteen ingetrokken bij verkeerscontrole in Geraardsbergen/Lierde

Geraardsbergen/Lierde. De verkeersdienst van politiezone Geraardsbergen/Lierde heeft op zaterdag 7 maart een gerichte verkeersactie uitgevoerd op het grondgebied van beide gemeenten. De controle vond plaats tussen 11.00 uur en19.30 uur en richtte zich onder meer op afleiding achter het stuur, met bijzondere aandacht voor gsm-gebruik tijdens het rijden.

Tijdens de actie werden zes bestuurders betrapt met hun gsm in de hand achter het stuur. Voor al deze overtredingen werd een proces-verbaal opgesteld en het rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken voor een periode van 15 dagen. Volgens de politie blijft gsm-gebruik tijdens het rijden één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen.

Daarnaast voerden de agenten ook controles uit op alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. In totaal werden 13 ademtesten en 4 speekseltesten afgenomen. Eén bestuurder testte positief op drugs. In dit dossier stelde de politie niet alleen een proces-verbaal op voor rijden onder invloed van drugs, maar ook voor gsm-gebruik achter het stuur en bezit en verkoop van verdovende middelen. In het kader van het onderzoek werd ook een huiszoeking uitgevoerd.

Naast deze feiten stelde de politie nog verschillende andere overtredingen vast. Zo werden twee onmiddellijke inningen uitgeschreven voor het niet dragen van de gordel, één voor gsm-gebruik achter het stuur, één voor het ontbreken van een kinderzitje en één voor problemen met de keuring van een voertuig. Daarnaast werd nog één proces-verbaal opgesteld voor een keuringsinbreuk en werden twee GAS-boetes uitgeschreven voor fout parkeren.

Met de controleactie wil de politiezone het veilig rijgedrag in het verkeer verbeteren en bestuurders bewust maken van de gevaren van afleiding achter het stuur.

Julien Borremans

Meer info: Startpagina | Lokale Politie Geraardsbergen/Lierde