Op zondag 24 mei organiseerde de stad Oudenaarde een inburgeringsceremonie tijdens het onthaalmoment voor nieuwe inwoners en startende ondernemers. Inwoners die hun inburgeringstraject succesvol afrondden, ontvingen er officieel hun oorkonde.
“Met deze ceremonie willen we mensen niet alleen feliciteren, maar ook echt welkom heten in onze stad”, zegt schepen Elisabeth Meuleman (Meer dan Groen, bevoegd voor Sociale Zaken. “Tijdens de ceremonie werden inwoners gehuldigd die tussen 1 januari 2025 en 28 februari 2026 hun inburgeringsattest behaalden. De oorkonde vormde het symbolische sluitstuk van een traject waarin deelnemers Nederlands leren, de samenleving beter leren kennen en stappen zetten richting werk en sociale participatie. “Een inburgeringstraject vraagt inzet en doorzettingsvermogen. Dat verdient erkenning. Het inburgeringstraject bestaat uit verschillende onderdelen. Naast lessen Nederlands volgen deelnemers ook een cursus maatschappelijke oriëntatie. Daarin komen thema’s aan bod zoals rechten en plichten, het gebruik van openbaar vervoer, wonen en werken in België. “Wie de samenleving beter begrijpt, vindt ook sneller zijn weg in het dagelijkse leven.”
“Sinds 2023 maakt voor sommige deelnemers ook een participatie- en netwerktraject deel uit van de inburgering”, gaat schepen Elisabeth Meuleman verder. “Via vrijwilligerswerk, buddyprojecten en lokale activiteiten oefenen deelnemers hun Nederlands en bouwen ze een sociaal netwerk uit. “Ontmoeting en sociaal contact zijn essentieel om mensen zich echt thuis te laten voelen in een nieuwe omgeving. De inburgeringsceremonie maakte deel uit van het onthaalmoment voor nieuwe inwoners en startende ondernemers. De inburgeraars kregen een rondleiding op maat door het stadscentrum om hen letterlijk wegwijs te maken in Oudenaarde. “Door de ceremonie te integreren in het onthaalmoment brengen we nieuwe inwoners op een laagdrempelige manier samen. Dat versterkt niet alleen het welkomgevoel, maar stimuleert ook ontmoeting en verbondenheid binnen de stad.”






