Autosalon vanaf zaterdag

Autosalon 2019

Van zaterdag 19 tot zondag 27 januari

Het Autosalon start op vrijdag 18 januari voor de pers, de meeste automerken geven dan te beginnen met Ford toelichting bij de nieuwste modellen.

De Beiaard zal er ook zijn en komt met een uitgebreid overzicht op vrijdagavond 18 januari.

Openingsdagen en toegangsprijzen

Vanaf zaterdag 19 januari tot en met zondag 27   januari is het Autosalon voor iedereen dagelijks toegankelijk van 10.30 uur tot 19 uur.

Maandag 21 januari en vrijdag 25 januari worden deze openingsuren verlengd tot 22 uur, een enige gelegenheid voor wie zich overdag niet kan vrijmaken.

Het standaardticket kost 15 euro vanaf 12 jaar, kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 9 euro, jonger dan 6 jaar is gratis.

Als je met een groep van 15 personen een bezoek brengt, kost dit 180 euro.

Wie zich wil vergapen aan al het moois en de exclusieve   wagens van Aston Martin, Bentley, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Lotus, McLaren Porsche, Rolls-Royce en nog vele andere bewonderen ; betaalt 5 euro om deze expo in Paleis 1 te bezoeken.

Naar de Heizel en het Autosalon kan met de wagen maar ook met de trein en de metro door middel van een gecombineerd ticket.

Dit combiticket is gebonden aan speciale voorschriften voor de metro.

Alles is terug te vinden op www.autosalon.be

De toegang tot de Heizelpaleizen kan langs de voorkant enkel langs paleis 3, rechtover de uitgang van metro Heizel.

Kom je met de wagen op parking C dan is er toegang langs de Patio.

Wist je dat 35 % van de bezoekers het Autosalon bezoekt met toegang langs paleis 3,  65 % van de bezoekers komt met de wagen langs parking C.

Wetenswaardigheden

In paleis 2 iets voorzien in verband met de Smurfen ideaal om de meegekomen kroost even te paaien, maar afzonderlijk te betalen.

In paleis 10 gaat van 18 januari tot 21 januari de expo WeAreMobility door met alles over mobiliteit en speciale aandacht voor elektrische mobiliteit.

De Ronde van Frankrijk en Eddy Merckx worden evenmin vergeten.

De directie van het Autosalon schenkt daar speciale aandacht aan, het grootste wielerevent ter wereld komt zaterdag 6 juli 2019 langs Geraardsbergen.

Paleis 1 is integraal voorbehouden voor Dream Cars.

In de paleizen 3,4,5,6,7,11 en 12 staan de wagens.

In de paleizen 8,9 en Patio zijn voorbehouden aan motoren en bijhorigheden.

Ongeveer 55 % van de bezoekers komt uit Vlaanderen, de resterende bezoekers uit Brussel, Walloni ë en het buitenland.

Voor een gemiddeld bezoek mag je gerust op 5 uur rekenen.

Zo komt 45 % van de bezoekers met het ganse gezin de auto van hun dromen bekijken.

Van de bezoekers aan het Autosalon beslist 4 op de 10, om binnen het jaar een wagen aan te schaffen.

Het is dus een belangrijk verkoopsalon als je weet dat er in 2017 ruim 437.000 bezoekers waren,  in 2018 kwamen ze met 550.000 afgezakt naar de Heizel.

Op de onpare jaren is er het gemengde salon, op de pare jaren voornamelijk personenwagens.

Welk motortype is nu geliefd bij de Belgen

Bij de inschrijving van motorvoertuigen zien we een grillig verloop waarbij de diesel aan populariteit inboet.

In 2011 zag het aandeel van dieselwagens er prima uit, niet minder dan 75,3 % van alle wagens beschikte over een dieselmotor.

Dit zakte in 2018 drastisch naar 35,5 % of minder dan de helft van enkele jaren voordien.

In 2018 maakten benzinewagens   58,56 % uit van alle verkochte wagens, hybride wagens groeien stilaan tot 4,53 %, LPG kwijnt stilaan weg tot 0.03 %.

De verkoop van wagens op aardgas bedroeg 0,73 %, elektrische voertuigen zijn goed voor amper 0,66 %.

Het zijn voornamelijk nog bedrijfswagens die een dieselmotor hebben, in het algemeen zijn de bezitters automobilisten die veel kilometers afleggen.

Als we de inschrijving voor louter particuliere wagens onder ogen nemen zien we een nog groter onderscheid.

Ruim 78,20 % van de door particulieren aangekochte voertuigen rijdt op benzine en 17,44 % op diesel.

Particulieren kopen op bescheiden schaal hybride wagens met een aandeel van 3,32 %

Er is een duidelijk onderscheid bij de particulieren naargelang de aangekochte voertuigen in Vlaanderen en Walloni ë.

In Walloni ë vertegenwoordigen de dieselwagens rondk 25 % van de verkoop, in Vlaanderen is dit amper nog 12 %.

Welke wagens kopen de Belgische particulieren

Op de eerste plaats staat de VW Golf, daarna komen Citro ën C3, Renault Clio,

Dacia Sandero, VW Polo, Renault Captur, Fiat 500, Peugeot 208, Opel Corsa, en Peugeot 2008.

Per gewest zijn er opmerkelijke verschillen.

Voor Vlaanderen staat de VW Golf op  de eerste plaats, gevolgd door de Renault Clio en de Fiat 500.

In Walloni ë is de Citro ën C3 de best verkochte wagen, daarna komen Dacia Sandero en Peugeot 208.

Eigenaardig in Brussel staat de SUV Nissan Qashqai op de eerste plaats gevolgd door de SUV Hyundai Tucson en de Fiat 500.

Wat brengt de toekomst

We zien een geleidelijke omschakeling naar benzine, hybride en volledig elektrisch in het nadeel van diesel.

Al zijn er wel bedenkingen te maken bij wagens die op aardgas rijden.

In het grootste automagazine van Europa, het Duitse Auto Bild van 10 januari 2019 staat een onheilspellend bericht over een gerenommeerd Duits automerk waarvan wagens deels op benzine en aardgas rijden.

Op 24 december 2018 ontplofte tijdens het tanken de aardgastank in het Duitse Achern een stad tussen Offenburg en BadenBaden gelegen.

Het artikel werd geïllustreerd met tal van foto’s van andere gelijkaardige ontploffingen.

Voor hybride wagens kan er een potentieel gevaar zijn, elektriciteit en benzine samen kan aanleiding geven tot rare situaties

De meest voor de hand liggende en ideale oplossing is een hybride wagen met dieselmotor.

Let wel op vanaf 1 september 2019 moeten alle diesels voldoen aan de 6d-Temp norm.

Vanaf 1 januari 2021, binnen minder dan 2 jaar, is de nog strengere norm 6d verplicht bij dieselwagens

Of toch maar voor een volledig elektrische wagen kiezen als ideaal vervoermiddel, op voorwaarde dat men op de snelweg zijn snelheid onder controle houdt.