Oh dierbaar-maar superduur België

Torenhoge inflatie

Statbel de Algemene Directie Statistiek maakte vandaag het indexcijfer bekend van de maand maart. De inflatie blijft maar stijgen en bedraagt nu 2,33 % op jaarbasis. Wie zijn zuurverdiende centen niet belegt in soms risicovolle aandelen en het spaarboekje zonder rente trouw blijft, ziet zijn zuurverdiende centjes na één jaar met 2,33 % in waarde verminderen. Een van de redenen waarom de Belgen massaal huizen, appartementen en bouwgrond kopen. Dit zijn voorlopig waardevaste beleggingen. Vooral bouwgrond zal met de aangekondigde betonstop op termijn nog waardevoller zijn.

Duurder en goedkoper op één jaar

Op jaarbasis werd vooral huisbrandolie 17,9 % duurder, ook de prijs van de kranten steeg met 15,4 % , aardappelen met 13,6 %, postzendingen met 12,5 %, verblijf in een vakantiedorp met 12 %, diesel met 10,9 %, andere brandstof zoals LPG met 9,7 %, een parkingplaats met 9,6 %, elektriciteit met 8,6 %, buitenlandse reizen met 8,5 %, tabak met 8,3 % en boter werd 7,4 % duurder.

Eieren werden -15,3 % goedkoper, thee -5 %, vliegtickets -5 %, zwaar bier -4,4 %, gegevensverwerkende apparatuur -3,6 %, zeevruchten -3,3 %, televisie -3,3 %, conserven -3 %, smartphones -2,7 %, radiatoren en airconditioning -2,6%, likeur en sterke drank werd  -2,4 % goedkoper op jaarbasis.

Indexaanpassing dit jaar

De consumptieprijsindex is deze maand gestegen met 0,30 %. Hopelijk zet deze trend zich niet door. De gezondheidsindex die bepalend is voor lonen, vergoedingen en huurberekening steeg met 0,26 punten en bedraagt nu 109,04 punten. Door het overslaan van één indexaanpassing in 2015 is er nu sprake van een afgevlakte gezondheidsindex die  106,52 punten bedraagt. Als de gezondheidsindex 107,20 punten bereikt volgen er verhogingen voor het openbaar ambt, de pensioenen en de sociale uitkeringen. Bij verdere prijsstijgingen de komen maanden, zal er zeker na het groot verlof een indexaanpassing komen.

Test-Aankoop en ons bestedingsgedrag

In het aprilnummer publiceert Test-Aankoop cijfers over Belgen die het moeilijk hebben om maandelijks rond te komen. Vooral om bij te blijven met cultuur en vrije tijd hebben 22 % van de Belgen het moeilijk. Voor mobiliteit heeft één op de vier Belgen het moeilijk met de kost voor de wagen. Schrijnend vooral voor 30 % van de Belgen die het moeilijk heeft om de hogere studies van de kinderen te betalen. Ook heeft één op de vier Belgen problemen om zich een gepaste bril of hoorapparaat aan te schaffen. Ook heeft 38 % van de Belgen problemen om rond te komen voor wat de huisvestingskosten aangaat.

Kopen in het buitenland loont

Het hoeft niet te verwonderen dat meer dan 1/3 van de Belgen geregeld de grens oversteekt om er aankopen te doen. Vooral Duitsland en Nederland zijn meer dan 10 % goedkoper dan België, ook Frankrijk is merkelijk goedkoper.

Wat mag je douanevrij in de EU kopen ?

Voor eigen gebruik gelden er speciale regels bij aankoop over de grens. Opgepast voor de Canarische Eilanden, Franse overzeese gebieden en in nog tal van andere kleinere gebieden die tot de EU behoren geldt er een minder gunstige regeling dan voor de huidige 28 landen. Vanuit Duitsland, Nederland en Frankrijk kan men per persoon van ouder dan 18 jaar die onder hetzelfde dak wonen, volgende goederen douanevrij invoeren voor eigen behoefte. Ofwel 800 sigaretten, of 400 cigarillo’s, of 200 sigaren, of 1 kg rooktabak. Men mag ook 10 liter gedistilleerde drank invoeren genre wodka of cognac van 40°, of 20 liter met een alcoholgehalte van lager dan 22° zoals porto of sherry. Men kan ook 60 liter mousserende wijn zoals champagne invoeren ofwel 90 liter gewone wijn. In de plaats daarvan kan men ook 110 liter bier invoeren, al zien we de Belgen bezwaarlijk in het buitenland bier gaan kopen. Bij douanecontrole en vraag of men iets aan te geven heeft, altijd zeggen dat men wel iets aan te geven heeft en tonen wat men zich douanevrij heeft aangeschaft.

 

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

X